Pregled bibliografske jedinice broj: 654889
Jezična djelatnost pisanja u nastavi hrvatskoga jezika
Jezična djelatnost pisanja u nastavi hrvatskoga jezika // 5. simpozij profesora hrvatskoga jezika : knjiga sažetaka
Vodice, Hrvatska, 2014. str. xx-xx (plenarno, međunarodna recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 654889 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Jezična djelatnost pisanja u nastavi hrvatskoga jezika
(Language skills - writting in primary school teaching)
Autori
Aladrović Slovaček, Katarina
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
5. simpozij profesora hrvatskoga jezika : knjiga sažetaka
/ - , 2014, Xx-xx
Skup
Simpozij profesora hrvatskoga jezika (5 ; 2015)
Mjesto i datum
Vodice, Hrvatska, 14.11.2014. - 16.11.2014
Vrsta sudjelovanja
Plenarno
Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija
Ključne riječi
jezična djelatnost ; pisanje ; prezentacijski pristup pisanju ; nastava hrvatskoga jezika
(language skill ; writting ; presenatation aproach to writting ; teaching of Croatian language)
Sažetak
Temeljni cilj nastave hrvatskoga jezika u osnovnoj, ali i u srednjoj školi jest razvoj jezične, a osobito jezično-komunikacijske kompetencije. Važnost razvoj jezičnih kompetencija na materinskome jeziku naglašava i Europska komisija koja je 2005. istaknula komunikaciju na materinskome jeziku kao prvu i ključnu kompetenciju između osam kompetencija za cjeloživotno učenje. Pretpostavlja se da dobro poznavanje materinskoga jezika omogućuje brže i lakše ovladavanje drugim (stranim) jezicima, ali i drugim sadržajima. Međutim, istraživanja u okvirima hrvatskoga obrazovnoga sustava pokazuju kako učenici već u vrlo ranoj dobi (primjerice, prvi razred osnovne škole) jako dobro ovladaju teorijom jezika i pravopisnim pravilima koja se od njih zahtijevaju, ali ne ovladaju njihovom primjenom. Na to utječu mnogi čimbenici, ponajprije plan i program koji učitelji trebaju u određenom vremenskom razdoblju realizirati, ali i način poučavanja, udžbenici za hrvatski jezik te mediji, odnosno okruženje u kojemu se učenik nalazi. Teže ovladavanje gramatičkim i pravopisnim pravilima hrvatskoga jezika vrlo često kod učenika stvara i negativan stav prema nastavnome predmetu, a time i hrvatskome jeziku općenito. Posljedica svega navedenoga jest slabija pismenost govornika hrvatskoga jezika unatoč velikome broju sati hrvatskoga jezika, kako u osnovnoj, tako i u srednjoj školi. Stoga, Nacionalni okvirni kurikulum (2010) cjelokupnu nastavu hrvatskoga jezika temelji na jezičnim djelatnostima kao temeljnim strukturama u procesu učenja jezika. Poticanje jezičnih djelatnosti u nastavi hrvatskoga jezika ističu mnogobrojni lingvisti i metodičari smatrajući ih temeljnim zadaćama nastave hrvatskoga jezika u učenju i poučavanju hrvatskoga jezika (Pavličević-Franić 2005, 2011 ; Bežen 2009 ; Alerić 2009 ; Visinko 2010). Jezične djelatnosti (slušanje, govorenje, čitanje, pisanje) različite su aktivnosti čijim se sustavnim provođenjem znatno olakšava usvajanje jezičnih sadržaja (Pavličević-Franić, 2005). Prvim dvjema jezičnim djelatnostima: slušanjem i govorenjem dijete ovlada spontano, a drugim dvjema djelatnostima: čitanjem i pisanjem dijete ovlada uz pomoć specifičnoga načina poučavanja. Kako je pisanje vrlo zahtjevna jezična djelatnost koja podrazumijeva dobro poznavanje gramatike i pravopisa te funkcionalnih stilova hrvatskoga jezika, važno joj je posvetiti mnogo vremena u nastavi hrvatskoga jezika. Pisanje se također može definirati i kao složena produktivna djelatnost koja zahtijeva visok stupanj poznavanja jezičnoga znanja (gramatičko, tekstno i pragmatičko). U ovome će se radu, stoga, prikazati rezultati istraživanja u ovladavanju jezične djelatnosti pisanja iz različitih aspekata. Prikazat će se motivacija učenika za pisanje, njihovi stavovi prema pisanju, utjecaj dijalekta na jezičnu djelatnost pisanja, utjecaj medija i stvaranje sociolekata u pisanju te utjecaj udžbeničkih i multimodalnih tekstova na pisanje. U radu će se također prikazati analiza najčešćih gramatičkih i pravopisnih odstupanja u pisanim radovima učenika te mogući uzroci tih odstupanja. Zaključno će u radu biti prikazane ideje i načini koji bi učiteljima mogli pomoći u poticanju jezične djelatnosti pisanja s ciljem razvoja komunikacijske kompetencije i funkcionalne pismenosti na hrvatskome jeziku.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
227-2270729-0725 - Razvoj komunikacijske kompetencije u ranome diskursu hrvatskoga jezika (Pavličević-Franić, Dunja, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Učiteljski fakultet, Zagreb
Profili:
Katarina Aladrović Slovaček
(autor)