Pregled bibliografske jedinice broj: 654555
MEDIJI KAO NOSITELJI SIMBOLIČKIH PORUKA U ODGOJU
MEDIJI KAO NOSITELJI SIMBOLIČKIH PORUKA U ODGOJU, 2013., doktorska disertacija, Filozofski fakultet, Zagreb
CROSBI ID: 654555 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
MEDIJI KAO NOSITELJI SIMBOLIČKIH PORUKA U ODGOJU
(THE MEDIA AS CARRIERS OF SYMBOLIC MESSAGES IN UPBRINGING)
Autori
Tolić, Mirela
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija
Fakultet
Filozofski fakultet
Mjesto
Zagreb
Datum
22.05
Godina
2013
Stranica
370
Mentor
Dr sc. Zlatko Miliša, red. prof.
Ključne riječi
simboličke forme i poruke; medijska pedagogija; semiotika medija; sociolingvistika; moralni relativizam; simbolički interakcionizam; suvremene ovisnosti; (dis)funkcionalna uloga medija; indoktrinacija; propaganda; odgoj i manipulacija; preventivni projekti; medijske kompetencije; medijski odgoj.
(symbolic forms and messages; media pedagogy; semiotics of media; sociolinguistics; moral relativism; symbolic interactionism; contemporary addictions; (dis)functional role of the media; indoctrination; education vs. manipulation; prevention projects; media competences; media education.)
Sažetak
U teorijskom i empirijskom dijelu disertacije aktualiziraju se rezultati istraživanja koji upućuju na činjenicu da novi mediji mijenjaju navike i vrijednosti djece i mladih. Pod naletom globalizacije, osobito s pojavom novih medija bitno se mijenjanju ponašanja i preferencije. Aktualizirani su rezultati istraživanja koji upućuju na odgovore kada mediji prestaju biti važan izvor informacija, obrazovanja i zabave, a kada postaju izvor manipulacija i ovisnosti o pojedinim sadržajima i/ili ponudama. Fenomen tzv. cyber space medijske kulture postaje sve aktualniji s višestrukim pedagogijskim implikacijama. Teoretičari komunikacija, sociolozi, medijski pedagozi i mediolozi suglasni su s tezom da je društvena moć koncentrirana kod onih koji kontroliraju informacije. Moćne korporacije, koristeći se medijima, sve više pretvaraju djecu u pasivne konzumente, ovisnike o stvarima - nesposobne razlikovati autentičnu od neautentične zbilje. Brisanjem granica između stvarnoga i zamišljenoga takvi mediji postaju sredstvo ideologije zavođenja te, doktrinom radikalnog moralnog relativizma, homo sapieansa - communicansa pretvaraju u homo consumensa, s osobito negativnim implikacijama (takve) medijske socijalizacije na odgoj djece i mladih. U disertaciji su navedeni također brojni pozitivni primjeri u korištenju novih medija u suvremenim obrazovnim oblicima učenja i obrazovanja. U teorijskom dijelu disertacije naglasak je na proučavanju znakova i simbola pomoću znanstvenih disciplina: semiotika medija, mediologija, komunikacijske znanosti, sociolingvistika i medijska pedagogija, te se navode primjeri i distinkcije između odgojnih i manipulativnih poruka (iz različitih medija). Prikazani su brojni primjeri „fetišiziranja“ određenih reklamnih proizvoda te narušavanja odgojnog procesa i procesa komunikacije na svim razinama. U disertaciji se navode pedagogijske implikacije ne/razotkrivanja (dekodiranja) simboličkih poruka te se definiraju područja i načini stjecanja medijskih kompetencija. Mediji kao nositelji simboličkih poruka u ovoj su disertaciji glavno analitičko sredstvo (i) u empirijskom dijelu rada. U tom dijelu disertacije prikazano je istraživanje u kojem je sudjelovalo 430 ispitanika, od toga 306 učenika sedmih i osmih razreda, 92 roditelja te 42 nastavnika četiriju osnovnih škola s područja Zadarske i Splitsko- dalmatinske županije. Rezultati istraživanja argumentiraju postavljene hipoteze uz brojne primjere iz odgovora na pitanje kako i kada učenici u osnovnim školama postaju djeca medija. Analize dobivenih rezultata konvergiraju s teorijskim polazištima disertacije, za potrebu implementacije medijskog odgoja u školski kurikulum.
Izvorni jezik
Hrvatski