Pregled bibliografske jedinice broj: 653732
Sklonost kupovini i životni stil potrošača
Sklonost kupovini i životni stil potrošača // 21. godišnja konferencija hrvatskih psihologa
Zagreb, Hrvatska, 2013. str. - (poster, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 653732 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Sklonost kupovini i životni stil potrošača
(Buying tendency and consumer lifestyle)
Autori
Slišković, Ana ; Zebić, Ivan ; Gregov, Ljiljana.
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Skup
21. godišnja konferencija hrvatskih psihologa
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 06.11.2013. - 09.11.2013
Vrsta sudjelovanja
Poster
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
sklonost kupovini ; impulzivno kupovanje ; životni stilovi potrošača
(buying tendency ; impulsive buying ; consumers' lifestyles)
Sažetak
Provedeno istraživanje temelji se na trodimenzionalnoj koncepciji sklonosti kupovini u čijoj su osnovi kognitivna i afektivna impulzivnost te podložnost situacijskim faktorima pri kupovini. Osnovni cilj istraživanja bio je ispitati odnose različitih dimenzija sklonosti kupovini sa osnovnim socio-demografskim karakteristikama i životnim stilovima potrošača. Istraživanje je provedeno metodom ankete na uzorku od 194 ispitanika, dobnog raspona od 24 do 50 godina, od čega je bilo 130 žena i 64 muškarca. Rezultati su pokazali očekivanu veću sklonost kognitivnoj i afektivnoj impulzivnosti kupovine kod žena. S druge strane, nema razlike među ženama i muškarcima u podložnosti situacijskim faktorima kupovine. Dok radni status i razina obrazovanja nemaju efekta na dimenzije sklonosti kupovini, dobiven je značajan efekt razine mjesečnih primanja ispitanika na kognitivnu komponentu impulzivnosti kupovine. Potrošači s većim osobnim prihodima u mogućnosti su upustiti se u nepromišljenu i neplaniranu kupnju. S druge strane, razina ukupnih mjesečnih primanja obitelji ispitanika ima značajan efekt na sve tri dimenzije sklonosti kupovini što potvrđuje važnost kupovne moći i ekonomskog položaja kućanstva u potrošačkim sklonostima. U pogledu životnih stilova potrošača, rezultati pokazuju da od četiri ispitivana životna stila (inovativno, obiteljski, društveno i liderski orijentirani) inovativno orijentirani životni stil ima najsnažnije povezanosti sa sve tri dimenzije sklonosti kupovini. Drugim riječima, inovativno orijentirani potrošači imaju veću sklonost impulzivnoj kupovini i podložniji su situacijskim faktorima kupovine. Pri tome je važno istaknuti da su ovom životnom stilu značajno sklonije žene te potrošači s višom i visokom stručnom spremom. Osim s inovativnom orijentacijom životnog stila, impulzivnost kupovine povezana je i s liderskom orijentacijom, ali dobivena povezanost je utvrđena samo za afektivnu komponentu impulzivnosti kupovine te je povezanost iako značajna niska. S druge strane, podložnost situacijskim faktorima pri kupovini povezana je sa svim ispitivanim orijentacijama životnog stila osim s obiteljski orijentiranim stilom. Rezultati istraživanja interpretirani su u okvirima motivacije potrošača te situacijskih i marketinških faktora koji djeluju na potrošače.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Sveučilište u Zadru