Pregled bibliografske jedinice broj: 653557
Metafizika subjekta Josepha de Financea. Čovjek je biće po svojoj naravi otvoreno
Metafizika subjekta Josepha de Financea. Čovjek je biće po svojoj naravi otvoreno // Obnovljeni život: časopis za filozofiju i religijske znanosti, 66 (2011), 4; 443-457 (međunarodna recenzija, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 653557 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Metafizika subjekta Josepha de Financea. Čovjek je biće po svojoj naravi otvoreno
(The Metaphysics of the Subject According to Joseph de Finance. Openness is in the Nature of Man)
Autori
Pavlović, Anto
Izvornik
Obnovljeni život: časopis za filozofiju i religijske znanosti (0351-3947) 66
(2011), 4;
443-457
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
J. de Finance; Aristotel-Toma Akvinski; subjekt-subjektivnost; bît-narav; duhovni subjekt-osoba; Totalitet bitka
(J. de Finance; Aristotel-Thomas A.; subject-subjectivity; essence-nature; spiritual subject-person; totality of being)
Sažetak
Antropologija, ako nije metafizički utemeljena, u opasnosti je da se svede na tek fenomenološki pristup ljudskom biću, stvarajući time jednu nepotpunu sliku o tome što je zaista čovjek u svojoj bîti. Ona dakle može naći valjane pretpostavke za svoj razvoj jedino u metafizici, jer samo tada postaje sposobna dati cjelovite odgovore na ono što se od ljudske subjektivnosti pokazuje na fenomenološkoj razini. To je temeljno uvjerenje od kojega J. de Finance polazi u svojim promišljanjima o ljudskom subjektu. Namjera nam je stoga u ovom prilogu istražiti temeljne odrednice njegove antropologije usmjerujući pozornost osobito na njezinu metafizičnost. Vidik pod kojim pristupamo naznačenoj problematici može se sažeti u pitanju: je li moguća filozofija subjekta na temeljima klasične metafizike? U članku nastojimo najprije pokazati da klasična metafizika dohvaća, osim objekta, također i subjekt s njegovom subjektivnošću, a potom istražujemo i samo značenje pojma subjekt i subjektivnost u kontekstu de Financeove filozofije. U nastavku razmatramo posebice što je to otvorena subjektivnost i zašto subjekt koji se pokazuje u takvoj subjektivnosti, po svom ontološkom statusu, nadvisuje onaj čiju subjektivnosti nazivamo zatvorenom. U završnom dijelu posvećujemo se napose promatranju ontološke otvorenosti (duhovnosti), kojom je u svojoj najdubljoj srži prožeta ljudska egzistencija. U tim se razmišljanjima pokazuje kako je čovjek jedino biće koje je kadro u Totalitetu bitka prepoznati iskon i uvir svoje duhovne otvorenosti.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filozofija
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Scopus
Uključenost u ostale bibliografske baze podataka::
- Religious and Theological Abstracts