Pregled bibliografske jedinice broj: 653212
Glagolski vid u hrvatskome kao drugome i stranome jeziku
Glagolski vid u hrvatskome kao drugome i stranome jeziku, 2012., doktorska disertacija, Filozofski fakultet, Zagreb
CROSBI ID: 653212 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Glagolski vid u hrvatskome kao drugome i stranome jeziku
(Verbal aspect in Croatian as a second and foreign language)
Autori
Čilaš Mikulić, Marica
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija
Fakultet
Filozofski fakultet
Mjesto
Zagreb
Datum
18.07
Godina
2012
Stranica
182
Mentor
Pranjković, Ivo
Ključne riječi
glagolski vid; svršeni vid; nesvršeni vid; aspektnost; usvajanje glagolskoga vida; (a)teličnost; (ne)ograničenost događaja
(verbal aspect; perfective aspect; imperfective aspect; aspectuality; learning of verbal aspect; a(telicity); (non-)bounded events)
Sažetak
Glagolski vid u hrvatskom jeziku složena je kategorija. U radu se prvo daje povijesni pregled bavljenja tom kategorijom u europskim okvirima. Kao kategorija glagolski je vid prepoznat u hrvatskim gramatikama nakon 1833. godine. Međutim sve do početka 20. stoljeća nije se razlikovalo što pripada gramatičkoj kategoriji glagolskoga vida, a što semantičkoj kategoriji koja se odnosi na inherentna značenjska svojstva glagola, u kroatistici najčešće nazivana aktionsart. Glagolski vid i aktionsart dvije su osnovne komponente aspektnosti koje se zajedno usvajaju u hrvatskome kao inome jeziku. Da bismo preciznije definirali oba pojma, dali smo pregled radova koji su se bavili tim temama i ostalim bitnim aspektološkim pitanjima. Iscrpno smo prikazali i komentirali tvorbene procese perfektivizacije i imperfektivizacije kako su obrađeni u hrvatskim gramatikama. Prikazali smo neka istraživanja gramatičkog i leksičkog vida poduzeta u raznim drugim jezicima svijeta. Proveli smo istraživanje ovladanosti kategorijom glagolskoga vida među neizvornim govornicima hrvatskoga jezika različitih razina jezične kompetencije i različitih prvih jezika koji hrvatski jezik uče i usvajaju na jezičnoj nastavi i među izvornim govornicima (Filozofski fakultet, Zagreb). Istraživanje je pokazalo da postoji progresija u ovladanosti vidom od nižih prema naprednim stupnjevima te da se razumijevanje nesvršenoga vida kao strukture i svršenoga kao cjeline postiže tek na naprednim stupnjevima. Istraživanjem su potvrđene glavne pretpostavke rada da je glagolski vid u hrvatskome jeziku semantička, sintaktička i pragmatička kategorija te da su za razumijevanje glagolskoga vida od ključne važnosti semantički razredi glagola (osobito telični i trajni) te predikatne dopune koje ograničavaju ili ne ograničavaju događaj i tako uvjetuju upotrebu svršenoga, odnosno nesvršenoga glagola. Glavni su zaključci rada da su bitne odrednice glagolskoga vida u HJ2 ograničenost i neograničenost te da polazište u poučavanju vida u HJ2 može biti teličnost, univerzalna semantičko-sintaktička kategorija.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
130-0000000-3623 - Metodologija i izrada udžbenika i testiranja za hrvatski kao drugi/strani jezik (Pranjković, Ivo, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Filozofski fakultet, Zagreb