Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 653164

Usvojenost frikativa kod djece predškolske dobi


Štefek, Tea
Usvojenost frikativa kod djece predškolske dobi, 2013., diplomski rad, diplomski, Filozofski fakultet, Zagreb


CROSBI ID: 653164 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Usvojenost frikativa kod djece predškolske dobi
(Acquisition of ficatives in preschool children)

Autori
Štefek, Tea

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad, diplomski

Fakultet
Filozofski fakultet

Mjesto
Zagreb

Datum
28.10

Godina
2013

Stranica
60

Mentor
Mildner, Vesna

Ključne riječi
usvojenost frikativa; indoeuropski jezici; vrtićka dob; supstitucije; distorzije; sigmatizam
(acquisition of fricatives; languages from Indo-European group; preschool age; substitution; distortion; sygamtism)

Sažetak
Usvajanje frikativa kod djece predškolske dobi predstavlja jednu od faza razvoja govora. Kako se /f/ i /h/ počinju usvajati u najranijoj dobi i vrlo ih je lako producirati, tako se ostali frikativi koji su kompleksniji glasovi pojavljuju u starijoj vrtićkoj dobi te bi svi oni do polaska u školu trebali biti u potpunosti usvojeni. Najprije se pojavljuju vokali, potom nazali, frikativi te afrikate. Što se tiče različitih jezika i zastupljenosti frikativa u njima, treba napomenuti da se u većini jezika iz indoeuropske skupine (promatrano je 10 jezika), labiodentalni /f/, glotalni /h/, alveolarni /s/ i /z/ pojavljuju gotovo uvijek, dok se alveopalatalni, palatalni i retrofleksivni frikativi javljaju u samo nekim jezicima (njemački, ruski i poljski). Glasovi koje djeca najteže usvajaju tijekom vrtićkog perioda su /ʃ/ i /Ʒ/ te se najčešće javljaju nepravilni oblici njihove govorne produkcije, prije svega palazalizacije (/ɕ/ i /ʑ/)kao distorzija ili supstitucija koja se odnosi na zamjenu zvučnih frikativa bezvučnima te obratno (/z/ sa /s/), zamjenu zvučnih sa zvučnima (/z/ sa /Ʒ/ te obratno) ili bezvučnih sa bezvučnima (/s/ sa /ʃ/ i obratno). Akustičkom i statističkom analizom, koja je provedena u radu, utvrđeno je da postoji razlika između mlađe i starije vrtićke dobi u odnosu na usvajanje frikativa, posebice razlikovanje /s/ i /ʃ/. Supstitucije i distorzije prevladavaju kao vrste sigmatizma, odnosno artikulacijskih poremećaja. Posebno treba naglasiti da su u mlađoj dobi takva odstupanja dio procesa razvoja govora, dok bi se do polaska u školu trebali iskristalizirati oni glasovi koji predstavljaju problem, odnosno temelj za neki budući možebitni sigmatizam.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Filologija



POVEZANOST RADA


Projekti:
130-0000000-3096 - Neurolingvistički aspekti bilingvizma (Mildner, Vesna, MZOS ) ( CroRIS)

Ustanove:
Filozofski fakultet, Zagreb

Profili:

Avatar Url Vesna Mildner (mentor)


Citiraj ovu publikaciju:

Štefek, Tea
Usvojenost frikativa kod djece predškolske dobi, 2013., diplomski rad, diplomski, Filozofski fakultet, Zagreb
Štefek, T. (2013) 'Usvojenost frikativa kod djece predškolske dobi', diplomski rad, diplomski, Filozofski fakultet, Zagreb.
@phdthesis{phdthesis, author = {\v{S}tefek, Tea}, year = {2013}, pages = {60}, keywords = {usvojenost frikativa, indoeuropski jezici, vrti\'{c}ka dob, supstitucije, distorzije, sigmatizam}, title = {Usvojenost frikativa kod djece pred\v{s}kolske dobi}, keyword = {usvojenost frikativa, indoeuropski jezici, vrti\'{c}ka dob, supstitucije, distorzije, sigmatizam}, publisherplace = {Zagreb} }
@phdthesis{phdthesis, author = {\v{S}tefek, Tea}, year = {2013}, pages = {60}, keywords = {acquisition of fricatives, languages from Indo-European group, preschool age, substitution, distortion, sygamtism}, title = {Acquisition of ficatives in preschool children}, keyword = {acquisition of fricatives, languages from Indo-European group, preschool age, substitution, distortion, sygamtism}, publisherplace = {Zagreb} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font