Pregled bibliografske jedinice broj: 653164
Usvojenost frikativa kod djece predškolske dobi
Usvojenost frikativa kod djece predškolske dobi, 2013., diplomski rad, diplomski, Filozofski fakultet, Zagreb
CROSBI ID: 653164 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Usvojenost frikativa kod djece predškolske dobi
(Acquisition of ficatives in preschool children)
Autori
Štefek, Tea
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad, diplomski
Fakultet
Filozofski fakultet
Mjesto
Zagreb
Datum
28.10
Godina
2013
Stranica
60
Mentor
Mildner, Vesna
Ključne riječi
usvojenost frikativa; indoeuropski jezici; vrtićka dob; supstitucije; distorzije; sigmatizam
(acquisition of fricatives; languages from Indo-European group; preschool age; substitution; distortion; sygamtism)
Sažetak
Usvajanje frikativa kod djece predškolske dobi predstavlja jednu od faza razvoja govora. Kako se /f/ i /h/ počinju usvajati u najranijoj dobi i vrlo ih je lako producirati, tako se ostali frikativi koji su kompleksniji glasovi pojavljuju u starijoj vrtićkoj dobi te bi svi oni do polaska u školu trebali biti u potpunosti usvojeni. Najprije se pojavljuju vokali, potom nazali, frikativi te afrikate. Što se tiče različitih jezika i zastupljenosti frikativa u njima, treba napomenuti da se u većini jezika iz indoeuropske skupine (promatrano je 10 jezika), labiodentalni /f/, glotalni /h/, alveolarni /s/ i /z/ pojavljuju gotovo uvijek, dok se alveopalatalni, palatalni i retrofleksivni frikativi javljaju u samo nekim jezicima (njemački, ruski i poljski). Glasovi koje djeca najteže usvajaju tijekom vrtićkog perioda su /ʃ/ i /Ʒ/ te se najčešće javljaju nepravilni oblici njihove govorne produkcije, prije svega palazalizacije (/ɕ/ i /ʑ/)kao distorzija ili supstitucija koja se odnosi na zamjenu zvučnih frikativa bezvučnima te obratno (/z/ sa /s/), zamjenu zvučnih sa zvučnima (/z/ sa /Ʒ/ te obratno) ili bezvučnih sa bezvučnima (/s/ sa /ʃ/ i obratno). Akustičkom i statističkom analizom, koja je provedena u radu, utvrđeno je da postoji razlika između mlađe i starije vrtićke dobi u odnosu na usvajanje frikativa, posebice razlikovanje /s/ i /ʃ/. Supstitucije i distorzije prevladavaju kao vrste sigmatizma, odnosno artikulacijskih poremećaja. Posebno treba naglasiti da su u mlađoj dobi takva odstupanja dio procesa razvoja govora, dok bi se do polaska u školu trebali iskristalizirati oni glasovi koji predstavljaju problem, odnosno temelj za neki budući možebitni sigmatizam.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
130-0000000-3096 - Neurolingvistički aspekti bilingvizma (Mildner, Vesna, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Filozofski fakultet, Zagreb
Profili:
Vesna Mildner
(mentor)