Pregled bibliografske jedinice broj: 652585
Razvoj i vrste čitanja, tipologija čitatelja s obzirom na čitanje »neknjiževnih« tekstova
Razvoj i vrste čitanja, tipologija čitatelja s obzirom na čitanje »neknjiževnih« tekstova // Čitanje za školu i život, IV. simpozij učitelja i nastavnika hrvatskoga jezika Zbornik radova / Mićanović, Miroslav (ur.).
Zagreb: Agencija za odgoj i obrazovanje (AZOO), 2013. (pozvano predavanje, domaća recenzija, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni)
CROSBI ID: 652585 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Razvoj i vrste čitanja, tipologija čitatelja s obzirom na čitanje »neknjiževnih« tekstova
(The Stages of Reading Development and Reader Types Considering Reading of Nonliteral Texts)
Autori
Kuvač-Levačić, Kornelija
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u zbornicima skupova, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni
Izvornik
Čitanje za školu i život, IV. simpozij učitelja i nastavnika hrvatskoga jezika Zbornik radova
/ Mićanović, Miroslav - Zagreb : Agencija za odgoj i obrazovanje (AZOO), 2013
ISBN
978-953-7290-33-7
Skup
Čitanje za školu i život, IV. simpozij učitelja i nastavnika hrvatskoga jezika
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 07.12.2012. - 10.12.2012
Vrsta sudjelovanja
Pozvano predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
čitanje; čitatelji; tipologija; neknjiževni tekstovi
(reading; readers; typology; nonliteral texts)
Sažetak
Od šezdesetih godina 20. stoljeća u Europi i SAD-u nastaju istraživanja književnosti koja znanstveni interes usmjeravaju prema recepciji, odnosno načinima na koje književni tekst biva prihvaćen od strane pojedinačnog čitatelja i socijalne zajednice. Čitatelj prima djelo ; u užem horizontu svojih vlastitih književnih očekivanja (koja oblikuju sva iskustva književnosti s kojima se čitatelj dotada susreo i koja za njega predstavljaju književnu tradiciju) i u širem horizontu svoga životnog iskustva. Teorija recepcije pomaže nam da sagledamo dijete čitatelja, njegove objektivne mogućnosti doživljaja književnog teksta i naša očekivanja s obzirom na životno i čitateljsko iskustvo u pojedinim fazama svog literarnoestetskog razvoja te da mu shodno tome ponudimo sadržaje za čitanje, bilo književne ili neknjiževne. Cilj ovoga rada je ukazati na ulogu tzv. diskurzivnih oblika (književnoznanstvenih i publicističkih vrsta) unutar općeg razvoja čitateljskih sposobnosti i vještina. Međutim, s obzirom na to da djeca izabiru i tekstove koji posve izlaze iz okvira književnosti (tzv. priručnu ili popularno-znanstvenu literaturu), pozornost ćemo svratiti i na njihovu ulogu u ostvarivanju »horizonta očekivanja«, potrebnog za razumijevanje književnog sadržaja. U prvom dijelu rada prikazat ćemo najvažnija istraživanja razvoja čitateljske vještine kod djece (prema radu M. Kordigel), što se još od 30-ih godina 20. stoljeća počinju spoznavati kao proces neodvojiv od razvoja cjelokupne ličnosti pojedinca. Nove spoznaje o psihološkim i društvenim činiteljima koji oblikuju čitatelja i njegova očekivanja izvršile su utjecaj i na dio književne teorije i kritike koji se bavi čitateljevim razumijevanjem književnog teksta, kao i na školsku praksu. U drugom dijelu rada pozornost će se svratiti na čitanje neknjiževnih, u prvom redu diskurzivnih i znanstveno-popularnih tekstova prema iskustvima knjižničara Gradske knjižnice Zadar s kojima ćemo metodom intervjua (posebno na Dječjem odjelu, a posebno na Odjelu za odrasle) pokušati doći do odgovora na pitanja kolika je čitanost neknjiževnih tekstova do 14. i do 18. godine (diskurzivnih i popularnoznanstvenih), koji se naslovi najviše čitaju i u kojoj dobi te postoji li ikakva korelacija između čitanja književnih i »neknjiževnih« tekstova kod mladih čitatelja.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija, Filologija