Pregled bibliografske jedinice broj: 650826
Vjera danas tumačena logikom paradoksa
Vjera danas tumačena logikom paradoksa // Ephemerides Theologicae Diacovenses, 20 (2012), 3; 339-363 (podatak o recenziji nije dostupan, izvorni znanstveni rad, znanstveni)
CROSBI ID: 650826 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Vjera danas tumačena logikom paradoksa
(Faith Today, Interpreted by the Logic of Paradox)
Autori
Murić, Branko
Izvornik
Ephemerides Theologicae Diacovenses (1330-2655) 20
(2012), 3;
339-363
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, izvorni znanstveni rad, znanstveni
Ključne riječi
logika vjere; logika paradoksa; apologija; vjera i razum; remeteće i antinomičko obilježje paradoksa; spoznaja Boga; snishodljivost vjere; simbol vjere
(the logic of faith; the logic of paradox; apology; faith and reason; disturbing and antinomic feature of paradox; knowledge of God; the humility of faith; the Symbol of faith)
Sažetak
Rad nastoji pokazati kako se logikom paradoksa otvaraju nova obzorja u shvaćanju i tumačenju logike kršćanske vjere. Tema se u radu postupno razvija u trima poglavljima. U uvodu se problematizira situacija u kojoj se nalazi čovjek sadašnjice razapet između vjere i nevjere, između apsurda života (A. Camus) i stanja mizerije pri čemu mu se otvaraju vrata vjere (B. Pascal). U prvomu poglavlju polazi se od obrazlaganja nade kršćanske vjere ili apologije (1 Pt 3, 15) kao izvornoga poslanja kršćanske egzistencije. Apologija na majeutički način otkriva logičnost kršćanske nade i vjere, objedinjujući u sebi tri elementa: kontemplativno-adoracijski, povezanost apologije s mučeništvom i dijalog s drugima. U drugomu poglavlju progovara se o paradoksu kao kontekstu rađanja kršćanske vjere. Teza se bazira na dvama primjerima iz Lukina evanđelja (Lk 5, 26) i „Poslanice Diognetu“ te se traga za platonovskim korijenima značenja paradoksa. Iz ponuđenih se primjera zrcale dva temeljna značenja paradoksa: remećenje ili upadanje u stvarnost te antinomičnost. Govor o paradoksu pokazuje svoju logičnost i pruža plodno tlo u shvaćanju logike kršćanske vjere o čemu se, na osnovi prethodne analize, promišlja u trećemu poglavlju. Ukazuje se na činjenicu razdijeljenosti između vjere i razuma, koja se dogodila u moderni, koja vodi do opasnosti shvaćanja vjere na racionalistički ili fideistički način. Unutarnja logičnost kršćanske vjere, koja se očituje u snishodljivom načelu i agapičkom temelju, zahtijeva od teologije ponovno promišljanje o vjeri i razumu kao „nealternativnoj drugosti“ (G. Lorizio). Analiza izvornoga shvaćanja paradoksalnosti, povezana s temom logike kršćanske vjere, ukazuje nadalje na potrebu novoga promišljanja govora o Bogu, što obuhvaća teološku i gnoseološku dimenziju (paradoks spoznaje Boga), te se potom naglašava kristološka tema koja u konačnosti zahvaća antropološku i ekleziološku dimenziju (paradoks snishodljive vjere, promatran kroz dimenziju poslušnosti, sadržajnosti i simboličnosti).
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filozofija, Teologija
Citiraj ovu publikaciju:
Uključenost u ostale bibliografske baze podataka::
- Religious and Theological Abstracts
- European Reference Index for the Humanities (Strasbourg, Francuska)
- Bibliographic Information Base in Patristics (Québec, Kanada)