Pregled bibliografske jedinice broj: 650086
Seksualnost u povijesti umjetnosti : poroci i predrasude
Seksualnost u povijesti umjetnosti : poroci i predrasude // Prvi Riječki interdiciplinarni kongres studenata društvenih i humanističkih znanosti
Rijeka, Hrvatska, 2013. (pozvano predavanje, nije recenziran, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 650086 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Seksualnost u povijesti umjetnosti : poroci i predrasude
(Sexuality in the history of art: vices and prejudices)
Autori
Lah, Nataša
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
Prvi Riječki interdiciplinarni kongres studenata društvenih i humanističkih znanosti
/ - , 2013
Skup
Seksualnost
Mjesto i datum
Rijeka, Hrvatska, 23.10.2013. - 26.10.2013
Vrsta sudjelovanja
Pozvano predavanje
Vrsta recenzije
Nije recenziran
Ključne riječi
seksualnost u umjetnosti; tema seksualnosti; recepcija; medijacija; paradigma
(sexuality in art; subjects of sexuality; reception; mediation; paradigm)
Sažetak
Izlaganje pod nazivom „Seksualnost u (povijesti) umjetnosti : poroci i predrasude“ bavi se načelima reprezentiranja seksualnosti u različitim motivskim i tematskim sklopovima tijekom povijesti umjetnosti. Raspravlja se o periodima njezine eksplicitne vizualizacije, u odnosu na periode u kojima je seksualnost, kao i sama tjelesnost, skrivana ili tek aluzivno naznačivana, premda sadržajno degradirana kao aspekt vrijednosti, značajnosti ili prirodne determiniranosti. Razvoj problema dovodi se u vezu s velikim kulturnim paradigmama u kojima su određena djela nastajala, odnosno, cilja se pokazati u kolikoj je mjeri izražavanje seksualnosti bilo usko povezano s različitim načinima razumijevanja i vrednovanja uloge podražavanja (mimesisa, imitacije) u određenoj kulturi. U obzir se uzimaju ekstrinsični aspekti stvaralaštva koji se razvijaju iz općih, paradigmatskih vrijednosnih normi ili općeprihvaćenih nazora na svijet (poput moralnih) kao i intrinsični aspekti vrijednosnih normativa (poput intuicija ili emocija umjetnika). Ukazuje se na vrijednosnu obratnicu u 19. st., kada je umjetnička produkcija teoriju podražavanja stvarnosti prepustila (tada) novim medijima fotografiji i filmu ; utirući put kreiranju „nove stvarnosti“ u samo prividno suprotstavljenim reprezentacijskim domenama: realizmu i apstrakcionizmu. Seksualnost se u tom kontekstu na razini ekstrinsične vrijednosti otjelovljuje u umjetnosti kao autorska sloboda i subjektivna doživljajnost, dok se na razini intrinsičnih vrijednosti argumentira kategorijama tradicije, morala i(li) viših ciljeva. U tom se paradoksu dakako, bolje snašla pornografska od umjetničke slike, čemu svjedoči čitav niz slučajeva u kojima se ogluha na javno-opsceno (banalno) kompenzira kritikom kritičkog (autorskog). Eksplicitna golotinja tako prikriva himbenu moralnost, što u ranijim razdobljima povijesti umjetnosti nikada nije imalo toliki legitimitet, koliki uživa u recentnoj suvremenosti.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Povijest umjetnosti, Znanost o umjetnosti