Pregled bibliografske jedinice broj: 649903
Važnost identifikacije komparativnih primjeraka pri dokumentiranju povijesnih tekstila : primjer damasta s lokaliteta Gnalić
Važnost identifikacije komparativnih primjeraka pri dokumentiranju povijesnih tekstila : primjer damasta s lokaliteta Gnalić // Prvi skup muzejskih dokumentarista Hrvatske
Rijeka, Hrvatska, 2013. (predavanje, nije recenziran, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 649903 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Važnost identifikacije komparativnih primjeraka pri dokumentiranju povijesnih tekstila : primjer damasta s lokaliteta Gnalić
(The importance of identifying similar examples in documenting historical textiles : the case of the Gnalić site damast)
Autori
Banić, Silvija
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Skup
Prvi skup muzejskih dokumentarista Hrvatske
Mjesto i datum
Rijeka, Hrvatska, 23.10.2013. - 25.10.2013
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Nije recenziran
Ključne riječi
povijesni tekstil; damast; Gnalić; valorizacija; muzejska dokumentacija; liturgijsko ruho
(historical textiles; damast; Gnalić; valorisation; museum documentation; liturgical vestments)
Sažetak
Sudjelovanje na prvom skupu muzejskih dokumentarista Hrvatske s izlaganjem na temu jednog segmenta dokumentacije povijesnih tekstila potaknuto je izložbom ''Gnalić – blago potonulog broda iz 16. stoljeća'' koja je u Hrvatskom povijesnome muzeju u Zagrebu otvorena u lipnju 2013. godine. Izložbom je zagrebačkoj i široj publici predstavljen izbor iz zbirke ''Teret potopljenog broda iz 16. stoljeća'' Zavičajnog muzeja Biograd na Moru, a među eksponatima je i dio bale svilenog damasta iz posljednje četvrtine 16. stoljeća. Među brojnim predmetima koji su izronjeni na lokaciji brodoloma u razdoblju od kraja 1960.-ih godina naovamo, upravo se damast isticao kao poseban kuriozitet, ponajprije zbog toga što se u svijetu nije sačuvala netaknuta bala povijesne tkanine, netom skinuta s tkalačkog stana (i to u dužini od 54 metra!), presložena i zapečaćena plombama sa žigovima te ovijena grubim platnom koje ju je trebalo štititi na putu do trgovca ili kupca, odnosno naručitelja. Predavanje je održano s ciljem doprinosa poznavanju ove svile, pri čemu je primarni fokus otklonjen s okolnosti njezina pronalaska i usmjeren na identifikaciju srodnih primjeraka tkanina, i onih evidentiranih u Hrvatskoj i onih poznatih iz inozemne stručne literature. U prvom dijelu izlaganja obrazloženo je da su se tkanine s uzorkom ove tipologije tkale tijekom dužeg razdoblja, da im je namjena bila široka i da je upravo to razlog njihove rasprostranjenosti, da se nisu tkale isključivo u Veneciji već i u drugim središtima (pritom je ukazano na razlike u dekoru po kojima se može odgonetnuti porijeklo tkanine), te naposljetku da se javljaju i u drugim bojama, a ne samo u crvenoj, kakav je bio i damast s Gnalića. Prikazano je petnaest primjeraka sačuvanih u inozemnim muzejskim i sakralnim zbirkama (poznatih iz stručne literature), te jednako toliko srodnih primjeraka sačuvanih u Hrvatskoj : osim na liturgijskim predmetima u crkvama na našoj obali, točnije na području od otoka Krka do otoka Čiova, varijantu ovog damasta prepoznajemo i na još jednom muzejskom predmetu. Najbrojniji su oni u crvenoj boji, dok su evidentirani i damasti tkani svilom bojanom u različite nijanse zelene, te u ljubičastu, oker-žutu i crnu boju. Iako su u inozemnoj stručnoj literaturi poznati još i primjerci u svijetloplavoj te u modroj nijansi, na našim prostorima takav damast još nije evidentiran. Dakle, prvi put je predstavljen čitav niz damasta iste tipologije koji su se do danas sretno očuvali u našim krajevima. Budući da se u dosadašnjoj prezentaciji damasta s lokaliteta Gnalić nije navodio niti jedan komparativni primjerak, niti se prepoznao ijedan srodan damast sačuvan u Hrvatskoj, stjecao se pogrešan dojam da je ta tkanina - osim po svojem obliku - jedinstvena i po svojoj tipologiji. Dakle, zaključuje se da je dosadašnja valorizacija biogradskog damasta bila nepotpuna, odnosno da je njegova dokumentacija manjkava s više aspekata. Upozoreno je na nepostojanje kvalitetne frontalne fotografije damasta, koja bi trebala kvalitetno prezentirati čitav raport tkanine, u njegovoj punoj dužini od 150 centimetara. Također je predložena izrada kvalitetnog shematskog prikaza (crteža) raporta damasta. Ipak, glavni naglasak je stavljen na važnost donošenja podataka o komparativnim primjercima, što se nameće kao neizostavan postupak u istraživanju, valorizaciji i kontekstualizaciji povijesnih tekstila.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Povijest umjetnosti