Pregled bibliografske jedinice broj: 647351
Istraživački usmjerena nastava Prirode i društva i razvoj učeničkih kompetencija
Istraživački usmjerena nastava Prirode i društva i razvoj učeničkih kompetencija, 2013., doktorska disertacija, Filozofski fakultet, Zagreb
CROSBI ID: 647351 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Istraživački usmjerena nastava Prirode i društva i razvoj učeničkih kompetencija
(Inquiry-based Teaching of Science and Society and the Development of Students´ Competences)
Autori
Letina, Alena
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija
Fakultet
Filozofski fakultet
Mjesto
Zagreb
Datum
11.10
Godina
2013
Stranica
481
Mentor
Prof. dr. sc. Vladimir Jurić
Ključne riječi
istraživački usmjerena nastava; istraživačko učenje; priroda i društvo; prirodoslovlje; prirodoznanstvena kompetencija; kompetencija učiti kako učiti
(Inquiry-based teaching; inquiry-based learning; school subject Science and Society; Science; scientific competence; learning to learn comepetence)
Sažetak
Polazeći od teorijskog razmatranja istraživačke nastave, njenih osnovnih obilježja i principa, u ovom se radu utvrđuju najvažnije odrednice istraživačkog učenja i nastave. Deskriptivnom i komparativnom analizom sadržaja svjetske i domaće literature obuhvaćeni su brojni pojmovi ključni za ovu temu. U nastojanju da se fenomen istraživački usmjerene nastave prirode i društva sagleda iz više različitih perspektiva, provedeno je empirijsko istraživanje podijeljeno u dva dijela. Prvi dio usmjeren je na ispitivanje kompetencija koje učenici stječu u procesu istraživačke nastave prirode i društva, primjenom eksperimenta s usporednim skupinama, na uzorku učenika četvrtih razreda osnovne škole (N=333). Drugi dio istraživanja usmjeren je na proučavanje poimanja istraživački usmjerene nastave prirode i društva iz perspektive učitelja (N=275) te se anketnim ispitivanjem utvrđuju njihovi stavovi i uvjerenja o o ovom obliku nastave, učestalost njene primjene u praksi, kao i iskustva učitelja iz njihova formalnog obrazovanja vezana za istraživačko učenje i nastavu. Rezultati istraživanja pokazuju statistički značajno bolji učinak istraživački usmjerene nastave na razvoj učeničkih kompetencija u odnosu na tradicionalnu nastavu. Učenici eksperimentalne skupine su uslijed djelovanja istraživačkog učenja ostvarili značajno bolje rezultate na ispitu prirodoznanstvene kompetencije i razvili pozitivnije stavove prema nastavi prirode i društva, znanosti i znanstvenim istraživanjima. Pozitivan učinak istraživačke nastave prirode i društva očitovao se i u razvoju učeničke percepcije i kompetencije učenja. Stavovi i uvjerenja učitelja (N=275) o istraživački usmjerenoj nastavi prirode i društva, utvrđeni anketnim ispitivanjem, pokazuju kako učitelji prepoznaju njenu važnost i pozitivne ishode učenja, ali unatoč tome samo povremeno primijenjuju takav oblik nastave u svojoj praksi. Utvrđeno je da su učitelji imali relativno rijetka iskustva istraživačke nastave tijekom svog formalnog obrazovanja što može biti jedan od čimbenika nedovoljno učestale primjene ovog oblika nastave. Rezultati rada vode do zaključaka kako je primjena istraživački usmjerene nastave prirode i društva zbog njenih pozitivnih učinaka na razvoj učeničkih kompetencija preporučljiva i potrebna. Za njenu adekvatnu primjenu potrebno je intenzivno osposobljavanje učitelja tijekom formalnog obrazovanja i njihova profesionalnog razvoja, sudjelovanjem u praktičnom istraživačkom učenju i skupovima koji uključuju problematiku istraživačke nastave i njene učinkovite organizacije.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija