Pregled bibliografske jedinice broj: 645491
Samopoštovanje, atribucije i depresivnost kod adolescenata.
Samopoštovanje, atribucije i depresivnost kod adolescenata. // Prevencija, (re)habilitacija, psihoedukacija – kroz interdisciplinarnost : knjiga sažetaka / Lopižić, Josip (ur.).
Cavtat: Hrvatsko psihološko društvo, Društvo psihologa Dubrovnika, 2007. str. 122-122 (poster, nije recenziran, sažetak, ostalo)
CROSBI ID: 645491 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Samopoštovanje, atribucije i depresivnost kod adolescenata.
(Self esteem, attributions and depression on adolescents)
Autori
Kurtović, Ana
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, ostalo
Izvornik
Prevencija, (re)habilitacija, psihoedukacija – kroz interdisciplinarnost : knjiga sažetaka
/ Lopižić, Josip - Cavtat : Hrvatsko psihološko društvo, Društvo psihologa Dubrovnika, 2007, 122-122
Skup
15. godišnja konferencija Hrvatskih psihologa
Mjesto i datum
Cavtat, Hrvatska, 14.11.2007. - 17.11.2007
Vrsta sudjelovanja
Poster
Vrsta recenzije
Nije recenziran
Ključne riječi
depresija beznadnosti; samopoštovanje; atribucije; stres; adolescenti
(hopelessness depression; self esteem; attributions; stress; adolescents)
Sažetak
Mnogi istraživači smatraju da je depresija rezultat interakcije između biološke i psihološke osjetljivosti osobe te pojave stresnih životnih događaja. Iako je rasprostranjeno mišljenje da i osobne i situacijske varijable igraju ulogu u nastanku depresija, različite teorije depresije fokusiraju se na pojedine aspekte. Kognitivni modeli, pri objašnjavanju depresije, pretpostavljaju ključnu ulogu negativnog mišljenja u nastanku depresivnih poremećaja, pri čemu se poseban značaj daje ulozi perceptivnih i atribucijskih stilova, te očekivanjima i sustavu vjerovanja. Teorija beznadnosti je noviji kognitivni model koji objašnjava nastanak depresije, na način da opisuje kognitivne stilove, koji igraju ulogu u etiologiji depresivnosti. Teorija ide korak dalje, te također pretpostavlja da su atribucijski obrasci i njihova interakcija sa stresom bolje povezani sa specifičnim sklopom simptoma – depresija beznadnosti, nego sa generalnim simptomima depresije (Metalsky i Joiner Jr., 1997).. Metalsky, Joiner, Hardin i Abramson (1993 ; prema Southall i Roberts, 2002) predložili su integrirani model prema kojem su osobe koje imaju negativni atribucijski stil i nisko samopoštovanje osobito vulnerabilne za razvoj depresivnih simptoma nakon stresnih iskustava. Mali broj istraživanja provjeravalo je integrirani model, a neka pokazuju da trosmjerne interakcije samopoštovanja, atribucijskog stila i stresa predviđaju promjene u depresivnosti (Robinson, Garber i Hilsman, 1995 ; prema Abela, 2001 ; Southall i Roberts, 2002). Cilj ovog istraživanja bio je provjeriti koji od dva navedena modela bolje objašnjava simptome depresije beznadnosti kod adolescenata. Rezultati pokazuju da, na razini cijelog uzorka, samo su dvosmjerne interakcije atribucija i stresa predviđale simptome depresije beznadnosti, dok su se trosmjerne interakcije samopoštovanja, atribucija i stresa približile značajnom nivou. No, analize posebno za muški i ženski spol, pokazale su da kod adolescentica dvosmjerne interakcije atribucija i stresa nemaju efekata na depresiju beznadnosti, te da je samo trosmjerna interakcija samopoštovanja, internalnosti i stresa značajan prediktor simptoma depresije beznadnosti. Kod adolescenata, samo dvosmjerne interakcije atribucija i stresa predviđaju simptome depresije beznadnosti, dok trosmjerne interakcije samopoštovanja, atribucija i stresa nemaju značajnih efekata.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija