Pregled bibliografske jedinice broj: 644891
Fizikalni procesi u špiljama
Fizikalni procesi u špiljama, 2013., diplomski rad, diplomski, Prirodoslovno-matematički fakultet, Zagreb
CROSBI ID: 644891 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Fizikalni procesi u špiljama
(Physical processes in caves)
Autori
Bednjanec, Ivan
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad, diplomski
Fakultet
Prirodoslovno-matematički fakultet
Mjesto
Zagreb
Datum
27.09
Godina
2013
Stranica
32
Mentor
Paar, Dalibor
Ključne riječi
edukacija; fizika; špilja; terenska nastava
(education; physics; cave; field education)
Sažetak
Špilja je primjer fizikalnog modela u kojem promjene u temperaturi, vlažnosti zraka ili koncentraciji pojedinih plinova opisujemo kroz ravnotežne procese. Pod time mislimo na tok topline, uspostavljanje termodinamičke ravnoteže, izjednačavanje tlakova ili koncentracija plinova itd. Sustav nije adijabatski, tj. nije izoliran od okoline, zbog izmjene topline strujanjem zraka ili tokom vode, te tokom topline kroz stijene. U današnjem sustavu školovanja postoji mogućnost uklopiti pojedine segmente nastave fizike u formu terenske nastave. Pritom je poželjno korelirati s drugim predmetima poput kemije (procesi nastanka siga) ili biologije (podzemna flora i fauna). Posebni uvjeti u kojima se nastava odvija (špilja) potiču timski rad i suradnju u okviru malih grupa te izražavanje mišljenja i raspravu, što su temelji interaktivnih metoda poučavanja. Terenskoj nastavi prethodi priprema koja će učenicima omogućiti da obrate pažnju na različite fizikalne procese koji se odvijaju u špilji. Praktični zadaci će ih zaokupiti na terenu i usmjeriti im pažnju, a organizacija terenske nastave za djecu ima određena pravila kojih se treba pridržavati. U ovom radu kao primjer je uzeta špilja Veternica, koja se nalazi na obronku jugozapadnog dijela planine Medvednice, udaljena desetak kilometara od središta Zagreba. Prvih 380 m uređeno je za turističke posjete, što ju čini pogodnom za izvedbu terenske nastave fizike. U ovom radu dali smo primjer nekih memorijskih instrumenata sa senzorima koji bi se mogli upotrijebiti u nastavi. Mjerenja u špiljama općenito su zahtjevna za digitalne mjerne instrumente. Eksperimentalni problemi zbog otežanih uvjeta, a koje smo imali i tijekom izvedbe ovog rada, mogu biti lijepi primjer učenicima da eksperimentalna mjerenja nisu jednostavna te da pri izvedbi mjerenja treba biti izuzetno pažljiv kako bi bili sigurni što mjerimo i kako mjerimo. Svrha ovih istraživanja (koje prezentiramo učenicima) može biti da se ustanovi utjecaj turista na uvjete u špilji kako bi se osiguralo odgovarajuće upravljanje i zaštita. Širi motiv je prikupljanje informacija o promjenama pojedinih fizikalnih parametara kako bi se pridonijelo razumijevanju procesa u špiljama. Neki od tih procesa danas predstavljaju jednu od glavnih tema u geoznanostima, a to je bilježenje paleoklimatskih zapisa u špiljama.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Fizika, Geologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
119-1191458-1022 - Mikrovalna istraživanja novih materijala (Požek, Miroslav, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Prirodoslovno-matematički fakultet, Zagreb
Profili:
Dalibor Paar
(mentor)