Pregled bibliografske jedinice broj: 643234
Planiranje kapaciteta kontrole zračnog prometa
Planiranje kapaciteta kontrole zračnog prometa, 2013., diplomski rad, diplomski, Fakultet prometnih znanosti, Zagreb
CROSBI ID: 643234 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Planiranje kapaciteta kontrole zračnog prometa
(Air Traffic Control Capacity Planning)
Autori
Gorana Kramarić
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad, diplomski
Fakultet
Fakultet prometnih znanosti
Mjesto
Zagreb
Datum
19.09
Godina
2013
Stranica
74
Mentor
Tomislav Mihetec
Ključne riječi
kontrola zračnog prometa; kapacitet zračnog prostora; modeliranje
(air traffic control; airspace capacity; modelling)
Sažetak
Kapacitet zračnog prostora nije neograničen resurs, al način na koji se zračni prostor koristi može biti više ili manje učinkovit. Jedna od najočitijih posljedica nedostatka kapaciteta u zračnom prometu je pojava kašnjenja i s njime povezanih troškova. Kašnjenje vezano za upravljanje protokom zračnog prometa (engl. Air Traffic Flow Management – ATFM) je definirano kao period između zadnjeg traženog vremena polijetanja i dodijeljenog slota, a može biti vezano za zračnu luku ili en-route zračni prostor. Prosječno ATFM kašnjenje je omjer ukupnog ATFM kašnjenja i broja letova unutar određenog geografskog područja u određenom vremenskom periodu. Mjeri se i prati na razini mreže za čitavo područje Europske konferencije civilnog zrakoplovstva (engl. European Civil Aviation Conference – ECAC), te za pojedine centre oblasne kontrole zračnog prometa (engl. Area Control Centre – ACC) i zračne luke. Svrha upravljanja zračnim prometom (engl. Air Traffic Management – ATM) je ostvarivanje ravnoteže između potražnje i kapaciteta sustava zračnog prometa kako bi se osiguralo optimalno i učinkovito korištenje zračnog prostora ; čime bi se smanjila kašnjenja i izbjeglo preopterećenje sustava. Komisija Europske organizacije za sigurnost zračne plovidbe (engl. European Organisation for Safety of Air Navigation – EUROCONTROL) zadužena za praćenje radnih učinaka europske ATM mreže, za kvantifikaciju kapaciteta u svojim godišnjim izvješćima koristi termin efektivan kapacitet, koji je definiran kao količina prometa koju je moguće opslužiti uz određeno en-route ATFM kašnjenje. Svrha ovog rada je definiranje trenutnog statusa kapaciteta europskog zračnog prostora, analiza integralnog procesa planiranja ATC kapaciteta na razini Europe, te pozicioniranje Hrvatske unutar europskog ATM sustava. Cilj je pomoću saznanja o trenutnom stanju kapaciteta i predviđenim budućim prometnim kretanjima identificirati mjere koje je potrebno poduzeti kako bi se omogućilo optimalno iskorištenje postojećeg kapaciteta, te povećanje kapaciteta u skladu s prometnom potražnjom.
Izvorni jezik
Engleski
Znanstvena područja
Tehnologija prometa i transport