Pregled bibliografske jedinice broj: 638361
Medijacijski učinci individualnih obilježja majki na povezanost između roditeljskog stresa i odgojnih postupaka
Medijacijski učinci individualnih obilježja majki na povezanost između roditeljskog stresa i odgojnih postupaka // Psihološki aspekti suvremene obitelji, braka i partnerstva : knjiga sažetaka / Brajša Žganec, Andreja ; Lopižić, Josip ; Penezić, Zvjezdan (ur.).
Zagreb: Hrvatsko psihološko društvo (HPD), 2012. str. 76-76 (predavanje, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 638361 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Medijacijski učinci individualnih obilježja majki na povezanost između roditeljskog stresa i odgojnih postupaka
(Individual characteristics of mothers as mediators between parental stress and parental rearing practices)
Autori
Delale, Eva Anđela
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
Psihološki aspekti suvremene obitelji, braka i partnerstva : knjiga sažetaka
/ Brajša Žganec, Andreja ; Lopižić, Josip ; Penezić, Zvjezdan - Zagreb : Hrvatsko psihološko društvo (HPD), 2012, 76-76
Skup
20. godišnja konferencija hrvatskih psihologa
Mjesto i datum
Dubrovnik, Hrvatska, 07.11.2012. - 10.11.2012
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
Roditeljski odgojni postupci; roditeljski stres; roditeljska kompetentnost; emocionalna izražajnost
(Parental rearing practices; parental stress; parental competence; emotional expressiveness)
Sažetak
U priopćenju se iznose rezultati istraživanja čiji je cilj bio utvrditi psihosocijalne odrednice korektivnih odgojnih postupaka majki šestogodišnjaka te provjeriti medijacijski učinak njihovih odabranih individualnih obilježja na povezanost između intenziteta roditeljskog stresa majki i njihovih roditeljskih odgojnih postupaka. U istraživanju (N=329) majki šestogodišnjaka korištene su prilagođena Skala roditeljskih korektivnih postupaka (Straus i Fauchier, 2007 ; Delale, 2009), Upitnik izvora i intenziteta roditeljskog stresa (Profaca i Arambašić, 2004), Skala samoprocjene kompetentnosti roditelja (Gibaud-Walston i Wandersman, 1978 ; Sanders i Wooley, 2005), Upitnik emocionalne izražajnosti u obitelji (Halberstadt i sur., 1995a), Upitnik o tjelesnom kažnjavanju (Graziano, Hambleni, Plante, 1990) te Skala stavova prema udaranju po stražnjici (Deater-Decard i sur., 2003). Roditeljski stres izravno je povezan s objema korektivnim roditeljskim odgojnim postupcima: s postupcima kažnjavanja i s alternativama kažnjavanju. S alternativama kažnjavanju izravno su i pozitivno povezani roditeljski stres, važnost vjere u životu majke te pozitivna emocionalna izražajnost majki. Roditeljski stres, negativna emocionalna izražajnost majki, njihovi pozitivniji stavovi prema udaranju po stražnjici i tjelesnom kažnjavanju te važnost vjere u životu majki pozitivno su povezani s učestalijim korištenjem postupaka kažnjavanja. Međutim, roditeljski stres je izravno, ali i neizravno povezan s postupcima kažnjavanja. Povezanost stresa s kažnjavanjem posredovana je negativnom emocionalnom izražajnošću i osjećajem efikasnosti majki u ulozi roditelja, pri čemu je utvrđena djelomična medijacija. Rezultati istraživanja podržavaju procesni model roditeljstva (Belsky, 1984) i pretpostavke da će upravo individualna obilježja roditelja posredovati između roditeljskog stresa i roditeljskih odgojnih postupaka. Međutim, neočekivano je da je s učestalijim kažnjavanjem povezan veći osjećaj efikasnosti majki u ulozi roditelja. Moguće je da majke smanjuju vlastiti doživljaj stresa i povećavaju osjećaj efikasnosti time što postupaju prema djetetu kažnjavanjem. Majke se mogu osjećati efikasno jer su postigle neposrednu poslušnost djeteta, međutim, time ne osiguravaju dugoročne, internalizirane i poželjne posljedice po djecu. Spoznaje o medijacijskim učincima roditeljske efikasnosti i emocionalne izražajnosti utvrđene u istraživanju mogu pridonijeti razumijevanju teškoća u promjeni naučenih obrazaca postupanja majki djece predškolaca te razvijanju psihosocijalnih programa i intervencija u praktičnom radu s roditeljima i djecom.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija, Pedagogija, Socijalne djelatnosti