Pregled bibliografske jedinice broj: 637397
Povezanost kurikuluma učiteljskog studija i razvoja kreativnosti studenata
Povezanost kurikuluma učiteljskog studija i razvoja kreativnosti studenata, 2013., doktorska disertacija, Filozofski fakultet, Zagreb
CROSBI ID: 637397 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Povezanost kurikuluma učiteljskog studija i razvoja kreativnosti studenata
(Correlation Between the Curriculum of Teacher Education and Student Creativity Development)
Autori
Dubovicki, Snježana
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija
Fakultet
Filozofski fakultet
Mjesto
Zagreb
Datum
09.05
Godina
2013
Stranica
306
Mentor
Prof. dr. sc. Ladislav Bognar
Ključne riječi
kurikulum; kreativnost; samoaktualizacija; sveučilišna nastava; studenti; profesori
(curriculum; creativity; self-actualization; university teaching; students; professors)
Sažetak
Društvene promjene ulaze u sve pore ljudskoga života, a samim time i u znanost. U novim društvenim okolnostima, u vrijeme krize, kreativnost se ponovno stavlja u središte zanimanja većine znanosti, a posebno mjesto među njima ima pedagogija koja ima za cilj ponuditi rješenja i suočiti se s izazovima koji pred nju postavljaju razna društvena zbivanja. Kao središnji problemi, istražuju se kurikulum i kreativnost te njihova (ne)povezanost. Različite definicije kurikuluma polaze od različitih teorijskih orijentacija, koje se međusobno ne isključuju nego stavljaju naglasak na različite elemente kurikuluma. Ovaj rad se usmjerava na humanistički i holistički pristup proučavanju kurikuluma učiteljskog studija. Polazi se od humanističke teorije koja zagovara rast i razvoj svakog pojedinca, ali i zadovoljavanje njegovih interesa i potreba. Kurikulum koji bi bio na postavkama humanističke teorije vodio bi se zahtjevima koje dolaze iznutra (osluškujući potrebe studenata i profesora), ali isto tako i uvažavao aktualne društvene zahtjeve. Kurikulum koji bi sustavno vodio brigu o poticanju kreativnosti bio bi otvoren i fleksibilan i nastajao bi u živom procesu kao potreba onih koji u njemu sudjeluju. Različite definicije kreativnosti, kao i pitanje njene važnosti u sveučilišnoj nastavi, dovode nas do ključnog problema – pristupa kreativnoj sveučilišnoj nastavi. U radu se fenomenu kreativnosti pristupa kao važnoj komponenti koju bi studenti, budući učitelji, trebali ponijeti kao jednu od temeljnih kompetencija koje su im potrebne za njihov budući posao. U radu se pristupa teorijskoj i empirijskoj analizi. Empirijska se analiza interpretira prema postavkama neopozitivističkog, kritičko-teorijskog kao i konstruktivističkog pristupa u kojemu se nudi model kreativne nastave koji ima višestruki učinak na razvoj studentskih potencijala kao i razvoj njihove cjelovite ličnosti. U istraživanju se koristio ex post facto postupak, a uz pomoć triangulacije se, pored istraživanja dokumenata, testiranja, ispitivanja stavova studenata i profesora, analize kreativne sveučilišne nastave, provodi i eksperiment koji pokazuje učinke kreativne nastave na njene sudionike. Rezultati istraživanja pokazuju da je kurikulum učiteljskoga studija povezan s kreativnošću studenata, da su stavovi studenata i profesora o nužnosti poticanja kreativnosti u sveučilišnoj nastavi pozitivni, a uočena je i povezanost kreativnosti sa samoaktualizacijom studenata kao jednom od kvaliteta ličnosti koje su zaslužne za razvoj cjelovite osobe. Analize kreativne sveučilišne nastave pokazuju kako takva nastava ima više nego li učinkovit utjecaj na sve njene sudionike koji se mogu uočiti kroz razvoj demokratskih odnosa, ugodnu emocionalnu klimu, atmosferu bez straha u kojoj se evaluacija nastavnoga procesa doživljava kao slavljenje učenja.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija
POVEZANOST RADA
Projekti:
245-1221170-1063 - Razvoj stvaralaštva u cjeloživotnoj edukaciji učitelja (Bognar, Branko, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti, Osijek
Profili:
Snježana Dubovicki
(autor)