Pregled bibliografske jedinice broj: 636707
Uloga odabira učiteljske profesije i samopoštovanja u sagorijevanju učitelja na poslu
Uloga odabira učiteljske profesije i samopoštovanja u sagorijevanju učitelja na poslu, 2013., diplomski rad, diplomski, Učiteljski fakultet, Zagreb
CROSBI ID: 636707 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Uloga odabira učiteljske profesije i samopoštovanja u sagorijevanju učitelja na poslu
(The role of choosing teaching profession and self-esteem in teacher’s burnout at work)
Autori
Kuzijev, Jelena
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad, diplomski
Fakultet
Učiteljski fakultet
Mjesto
Zagreb
Datum
10.07
Godina
2013
Stranica
78
Mentor
Matijević, Milan
Neposredni voditelj
Topolovčan, Tomislav
Ključne riječi
učitelji; osnovna škola; profesionalno sagorijevanje na poslu; faktori koji utječu na izbor učiteljske profesije; samopoštovanje
(teachers; elementary education; work burnout; factors influencing teaching choice; self-esteem)
Sažetak
Obzirom na tendencije podizanja kvalitete nastave, koja prvenstveno mora biti usmjerena na učenika, ukazuje se da su kvalitetni učitelji ključni čimbenici tih tendencija. U kontekstu toga, ključnim se pokazalo privlačenje i zadržavanje kvalitetnih pojedinaca u učiteljskoj profesiji. Jednim od razloga napuštanja profesije može se smatrati i sindrom sagorijevanja na poslu. Shodno tome, razlozi zbog kojih se pojedinci odlučuju za učiteljsku profesiju, uz njihovo osobno samopoštovanje i okolinu mogu biti značajni prediktori sagorijevanja na poslu koje primarno smanjuje i kvalitetu organizirane nastave. Na temelju analiziranih teorijskih i empirijskih pretpostavki, provedeno je istraživanje na uzorku (N = 304) učitelja razredne i predmetne nastave osnovnih škola iz 6 županija sjeverozapadne Hrvatske. Cilj istraživanja bio je ispitati u kojoj se mjeri može socio-demografskim obilježjima učitelja, razlozima izbora učiteljske profesije i razinom samopoštovanja predvidjeti pojavljivanje profesionalnog sagorijevanja na poslu kod učitelja. Za prikupljanje podataka o motivaciji izbora učiteljske profesije korišten je Upitnik faktora koji utječu na izbor učiteljske profesije. Sagorijevanje na poslu se mjerilo Skalom profesionalnog sagorijevanja na poslu, a razina samopoštovanja Skalom procjene samopoštovanja. Rezultati ukazuju da socio-demografska obilježja učitelja, razlozi izbora učiteljske profesije i razina samopoštovanja značajno predviđaju učiteljsko sagorijevanje na poslu. Drugim riječima, pokazalo se da su muški učitelji, učitelji iz matičnih škola, učitelji koji imaju prebivalište u gradu, učitelji koji nisu zadovoljni izborom učiteljske profesije, učitelji koji smatraju da imaju veliko opterećenje na poslu, učitelji koji očekuju da učiteljska profesija pruža mnogo vremena za obitelj i sigurnost posla, učitelji kojima je učiteljski studij bio drugi izbor studija, učitelji koji imaju nisku intrinzičnu motivaciju i nisku sposobnost poučavanja, učitelji koji smatraju da svojom profesijom imaju slab doprinos društvu te učitelji s niskim samopoštovanjem, pod većim rizikom profesionalnog sagorijevanja na poslu. Shodno rezultatima, ukazuje se na poželjnost obraćanja pažnje na navedene čimbenike prilikom upisa studenata na učiteljske studije, i njihovo osvještavanje tokom studija, te pružanje mogućnosti osobnog razvoja u njihovoj budućoj praksi kao oblik prevencije od sagorijevanja učitelja na poslu.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija
POVEZANOST RADA
Projekti:
227-2271694-1697 - Nove obrazovne tehnologije i cjeloživotno obrazovanje (Matijević, Milan, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Učiteljski fakultet, Zagreb