Pregled bibliografske jedinice broj: 635200
Tržišna obilježja riječnog prometa u Republici Hrvatskoj
Tržišna obilježja riječnog prometa u Republici Hrvatskoj, 2013., diplomski rad, Fakultet prometnih znanosti, Zagreb
CROSBI ID: 635200 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Tržišna obilježja riječnog prometa u Republici Hrvatskoj
(Market characteristics of inland waterway transport in the Republic of Croatia)
Autori
Stanić, Vjekoslav
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad
Fakultet
Fakultet prometnih znanosti
Mjesto
Zagreb
Datum
02.07
Godina
2013
Stranica
49
Mentor
Jurčević, Marinko
Ključne riječi
plovni putovi; tržište; riječni promet; teret
(waterways; market; river transport; cargo)
Sažetak
Republika Hrvatska je zbog svog položaja istodobno kontinentalna, podunavska i mediteranska država koja je smještena između četiri velike europske geografske cjeline (Sredozemlje, dinarsko područje, Panonska nizina i alpski prostori) što joj daje važnu ulogu u njihovom povezivanju. Prednosti navedenog prostora očituju se u njegovom ispresijecanju brojnim Paneuropskim prometnim koridorima, preko kojih je uspostavljena prometna veza između Zapadne Europe i Balkana te između Srednje Europe i Jadranskog mora. Prolaskom kroz Republiku Hrvatsku, rijeka Dunav čini ju podunavskom zemljom, direktno povezanom preko Paneuropskog prometnog koridora VII sa ostalim dunavskim zemljama, odnosno dodatnim sustavom kanala postaje njegov integralni dio na putu od Sjevernog do Crnog mora. Preko Jadranskog mora i luka, Republika Hrvatska je povezana sa ostalim dijelovima svijeta što joj daje važnu gospodarsku i prometnu ulogu kao portala za države Srednje Europe. Navedeni položaj Republici Hrvatskoj omogućuje siguran razvoj prometa kao samostalne gospodarske djelatnosti kako za podmirenje vlastitih potreba tako i za podmirenje potreba drugih država, što do sada nije iskorišteno. Analizom stanja prometa na unutarnjim plovnim putovima Republike Hrvatske utvrđeno je da je 2008. godine imao udio od 0, 2% u ukupnoj strukturi prijevoza, što je pad na ranije godine i da njegov rast i pad oscilira iz godine u godinu, dok cestovni promet ima trend kontinuiranog rasta. U državama Europske unije najveću zastupljenost također ima cestovni promet gdje je zabilježen njegov kontinuirani rast u posljednjim godinama, dok se udio prometa na unutarnjim plovnim putovima u ukupnoj strukturi prijevoza u državama novim članicama Europske unije kreće u rasponu od 0, 23% do 22%, a različit je i u odnosu na stare i nove članice unije, odnosno on se u starim članicama kreće od 2% do 22%, dok je u novim članicama manja razlika i kreće se od 0, 23% do 3%. Prednosti prijevoza unutarnjim plovnim putovima s obzirom na kapacitete karakterizira izrazito niska cijena prijevoza, vrlo visok stupanj sigurnosti u odnosu na ostale grane prometa, te spada u one vrste prijevoza koji najmanje utječu na zagađenje okoliša, odnosno prijevoz unutarnjim plovnim putovima je ekološki najprihvatljiviji oblik prijevoza, što se uklapa u politiku o održivom razvoju. Izgradnja potrebne infrastrukture i modernizacija pristaništa i luka na unutarnjim plovnim putovima kao i definiranje, uspostava, održavanje i unaprjeđenje uvjeta sigurne i pouzdane plovidbe unutarnjim plovnim putovima za Republiku Hrvatsku mora biti vrh prioriteta vezanih za strategiju razvoja prometa.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Tehnologija prometa i transport
POVEZANOST RADA
Projekti:
135-1352586-2588 - Integracija sustava intermodalnog vodnog prometa u europskoj transportnoj mreži (Jolić, Natalija, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Fakultet prometnih znanosti, Zagreb
Profili:
Marinko Jurčević
(mentor)