Pregled bibliografske jedinice broj: 634213
"Ja sam bio već u endehazijskim zatvorima, a ni partizanija nije bila nimalo slobodnija": ratni put (1941. - 1945.) "oca hrvatskoga stripa" Andrije Maurovića
"Ja sam bio već u endehazijskim zatvorima, a ni partizanija nije bila nimalo slobodnija": ratni put (1941. - 1945.) "oca hrvatskoga stripa" Andrije Maurovića // 4. kongres hrvatskih povjesničara
Zagreb, Hrvatska, 2012. (predavanje, nije recenziran, neobjavljeni rad, znanstveni)
CROSBI ID: 634213 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
"Ja sam bio već u endehazijskim zatvorima, a ni partizanija nije bila nimalo slobodnija": ratni put (1941. - 1945.) "oca hrvatskoga stripa" Andrije Maurovića
("I was already in the NDH prisons, nor the partisans were not freer": war path (1941- 1945t) of "father of Croatian comics" Andrija Maurovića)
Autori
Kukić Rukavina, Ivana ; Kukić, Boris
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, neobjavljeni rad, znanstveni
Skup
4. kongres hrvatskih povjesničara
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 01.10.2012. - 05.10.2012
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Nije recenziran
Ključne riječi
strip ; Andrija Maurović ; ratni put ; Nezavisna Država Hrvatska ; partizani
(comic ; Andrija Maurović ; war path ; Independent State of Croatia ; partisans)
Sažetak
Andrija Maurović (1901.-1981.), poznat po osebujnoj ličnosti i virtuoznim slikarsko- crtačkim vještinama, tvorac je prvoga hrvatskog stripa Vjerenica mača zbog čega je široj javnosti poznat i kao „otac hrvatskoga stripa“. Autori ovog rada će na temelju raznolikog arhivskog gradiva prikupljenog u Hrvatskom državnom arhivu i Državnom arhivu grada Zagreba, konzultacijom mnogobrojnih članaka iz novina i časopisa, te dostupne literature rekonstruirati Maurovićev život u ratnom Zagrebu (1941.-1944.) te, prelaskom na oslobođeni teritorij, život među partizanima (1944.-1945.). Tijekom svoga boravka u Zagrebu dva puta je bio interniran u kaznionicu u Savskoj 36, zbog svoje ljevičarske političke orijentacije i kao član antifašističkog pokreta. Tijekom toga razdoblja sve do odlaska u partizane, unovačen je u čin domobranskog nadporučnika te je bio zaposlen u Zemljopisnom zavodu i slikarskom odjelu Ministarstva oružanih snaga, gdje je obnašao niz dužnosti. U Zabavniku, jednom od najtiražnijih revijalnih listova u NDH (1943.-1945.), oblikovao je stripove s jasnim ideološko-nacionalnim porukama u svrhu propagiranja ustaškog režima. Na vrijeme upozoren da bi se njegovi stripski angažmani mogli protumačiti kao iskaz potpune lojalnosti ustaškom režimu, od rujna 1944. pristupa partizanskom pokretu na slobodnom teritoriju, gdje se s velikim žarom i ogromnom produktivnošću uključuje u rad propagandnih odjela raznih partizanskih jedinica, gdje je svoje slikarsko-crtačko umijeće ovoga puta stavio u službu protiv fašizma. Svršetkom rata, vraća se u Zagreb, gdje je ubrzo izbačen iz Udruženja likovnih umjetnika Hrvatske, navodno radi neplaćanja članarine, dok je pravi razlog bila njegova lakoća, brzina i kvaliteta ostvarivanja zadanih umjetničkih zadataka na fronti, zbog čega je na sebe navukao bijes akademske likovne zajednice, koji ga je pratio do kraja života, zbog čega je i danas na margini hrvatske umjetničke i kulture baštine.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Povijest, Povijest umjetnosti