Pregled bibliografske jedinice broj: 632199
Osobni, obiteljski i okolinski prediktori školskog uspjeha : provjera moderatorske uloge odrastanja u ratom različito stradalim područjima Hrvatske
Osobni, obiteljski i okolinski prediktori školskog uspjeha : provjera moderatorske uloge odrastanja u ratom različito stradalim područjima Hrvatske // Psihologijske teme, 22 (2013), 1; 1-28 (međunarodna recenzija, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 632199 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Osobni, obiteljski i okolinski prediktori školskog uspjeha : provjera moderatorske uloge odrastanja u ratom različito stradalim područjima Hrvatske
(Individual, Family and Environmental Predictors of School Achievement : Testing the Moderating Role of Growing up in Differently War-affected Areas of Croatia)
Autori
Kuterovac Jagodić, Gordana ; Keresteš, Gordana ; Brković, Irma
Izvornik
Psihologijske teme (1332-0742) 22
(2013), 1;
1-28
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
školski uspjeh; prediktori; osnovnoškolska djeca; rat; moderacija
(school achievement; predictors; elementary school children; war; moderation)
Sažetak
Oružani sukobi i nasilje u društvu imaju negative posljedice po psihološku dobrobit djece i njihova akademska postignuća. Ciljevi su ovog istraživanja bili usporediti školski uspjeh djece koja odrastaju u područjima Hrvatske različito pogođenim ratom tijekom 1991.-1995. godine, ispitati u kojoj se mjeri školski uspjeh djece može objasniti odabranim osobnim, obiteljskim i okolinskim varijablama te utvrditi moderira li razina ratnog stradanja područja vezu između prediktora školskog uspjeha i djetetova školskog uspjeha. U istraživanju je sudjelovalo 414 osnovnoškolske djece i roditelja iz ratom manje stradalih i 389 djece i roditelja iz ratom više stradalih područja Hrvatske. Podaci su prikupljeni upitnicima od djece i roditelja. Utvrđeno je kako djeca iz ratom jače zahvaćenih područja imaju slabiji opći školski uspjeh od djece iz ratom manje pogođenih područja, no prosječni uspjeh u oba područja je na razini ocjene vrlo dobar. Višestruke regresijske analize pokazuju kako obiteljski socioekonomski prediktori (obrazovanje roditelja i prihodi obitelji) objašnjavaju 19% posto varijance školskog uspjeha, obiteljski procesni prediktori (pozitivno i negativno roditeljstvo i negativne posljedice rata po oca) 14%, okolinski prediktori (broj prijatelja, broj slobodnih aktivnosti, veličina grada i stupanj ratnog stradanja područja) 12%, a osobni prediktori (spol, dob, red rođenja i broj ponašajnih i emocionalnih simptoma) objašnjavaju 10% varijance školskog uspjeha. Stupanj ratnog stradanja područja moderira odnos između školskog uspjeha i količine djetetovih simptoma, majčina obrazovanja, obiteljskih prihoda, majčina pozitivnog roditeljstva, razreda i veličine grada. Rezultati sugeriraju kako u ratom jače stradalim područjima postoji veća kumulacija rizičnih čimbenika za slabiji školski uspjeh djece, kao i njihovo pojačano djelovanje.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
130-1301683-1400 - Ličnost roditelja i roditeljstvo tijekom tranzicije djeteta u adolescenciju (Keresteš, Gordana, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Filozofski fakultet, Zagreb
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Scopus
Uključenost u ostale bibliografske baze podataka::
- PsychINFO
- EBSCO (Academic Search Complete, Central & Eastern European Academic Source)
- Scopus
- DOAJ
- ProQuest (Academic Research Library, Research Library, Professional ProQuest Central)