Pregled bibliografske jedinice broj: 6298
Alternativni oblici privatizacije školstva
Alternativni oblici privatizacije školstva, 1996. (ostalo).
CROSBI ID: 6298 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Alternativni oblici privatizacije školstva
(Alternative Forms of School System Privatization)
Autori
Krbec, Denisa
Izvornik
Pozvano predavanje na Savjetovanju "Demokratske promjene u hrvatskom školstvu: iskustva i perspektive odgojnog i školskog pluralizma, Rijeka, 21-22.03.1996.
Vrsta, podvrsta
Ostale vrste radova, ostalo
Godina
1996
Ključne riječi
školstvo; obrazovanje; privatizacija; izbor; Hrvatska
(School System; Education; Privatization; Choice; Croatia)
Sažetak
Definiranjem "privatne škole s pravom javnosti" u hrvatskom zakonodavstvu zapocet je proces institucionalizacije javnog interesa na kvalitativno novim nacelima. Deinstitucionalizacijom, a potom i privatizacijom, otvoren je prostor privatnoj inicijativi na "proizvodnoj" razini strategije promjena u obrazovnom sustavu Hrvatske. Pojmovanje privatizacije kao "uvodenje privatnog vlasništva na području društvenih (time i obrazovne, op.) djelatnosti" (Saunders, 1985.) u daljnjem bi razvojnom tijeku trebalo nadopuniti uvodenjem trzišnih regulacijskih mehanizama u cilju "desocijalizacije i privatizacije vrijednosne orijentacije" (Rus, 1990.). Škola po izboru ("School of Choice" - Whitty et al., 1993.) pretpostavlja programsku diverzifikaciju škola. Uz organizacijske zahtjeve i implementaciju obveznih (zajednickih) programskih sadrzaja, mogucnosti slobodne unutarorganizacijske strukturiranosti i primjena obrazovne tehnologije privatnih škola direktno utjecu na slobodu izbora u obrazovanju.
Dualna vlasnicka struktura u školstvu Hrvatske u funkciji je obrazovanja kao privatnog i javnog dobra (Lewin, 1987.) ukoliko nije narušeno nacelo javne kontrole obrazovanja. Prednosti razilicitih oblika privatizacije (koncesija, ugovornih odnosa sa neovisnim partnerima, vaucher-a i sl.) nalaze se u mogucnosti izbora roditelja ucenika sukladno njihovim vrijednostima i potrebama. Uz pretpostavke dovoljne informiranosti o mogucnostima izbora programskih sadrzaja, dostupnosti i materijalne potpore izdacima za školovanje, empirijska istrazivanja na temu izbora privatne škole (Erickson, 1986.; Becker, 1988. i dr.) dokazuju postojanje znacajnih razlika u percepciji vrijednosnih okvira privatnih škola u kojoj prevladavaju kvaliteta obrazovnog procesa, disciplina, velicina odjeljenja (koja dopušta individualni pristup uceniku) i primjerena unutarškolska struktura.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Ekonomija
POVEZANOST RADA
Projekti:
145001
Ustanove:
Fakultet ekonomije i turizma "Dr. Mijo Mirković", Pula
Profili:
Denisa Krbec
(autor)