Pregled bibliografske jedinice broj: 628640
Bog stiže iz Temana, a Svetac s planine Parana (Hab 3, 3a). O monoteizmu u Izraelu
Bog stiže iz Temana, a Svetac s planine Parana (Hab 3, 3a). O monoteizmu u Izraelu // Znanstveni skup u povodu 5. obljetnice smrti dr. sc. Celestina Tomića : zbornik radova / Kordić, Augustin (ur.).
Zagreb: Hrvatska provincija sv. Jeronima franjevca konventualaca, 2013. str. 100-111 (predavanje, nije recenziran, cjeloviti rad (in extenso), stručni)
CROSBI ID: 628640 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Bog stiže iz Temana, a Svetac s planine Parana (Hab 3, 3a). O monoteizmu u Izraelu
(God comes from Teman, the Holy One from Mount Paran (Hab 3:3a). Monotheism in Israel)
Autori
Višaticki, Karlo
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u zbornicima skupova, cjeloviti rad (in extenso), stručni
Izvornik
Znanstveni skup u povodu 5. obljetnice smrti dr. sc. Celestina Tomića : zbornik radova
/ Kordić, Augustin - Zagreb : Hrvatska provincija sv. Jeronima franjevca konventualaca, 2013, 100-111
ISBN
978-953-7154-88-2
Skup
Znanstveni skup u povodu 5. obljetnice smrti dr. sc. Fra Celestina Tomića
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 12.11.2011
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Nije recenziran
Ključne riječi
El; Baal; Jahwe; monoteizam; heterodoksija; henoteizam; izraelski monoteizam; proroci; Deuteroizaija; babilonsko sužanjstvo
(El; Baal; Yahwe; monotheism; heterodoxy; henotheism; Israelitic monotheism; prophets; second Isaiah; exile)
Sažetak
Dugačak je put nastanka monoteizma u Izraelu. Kao narod i nacija nastali su u točno određenom ambijentu i u točno određeno vrijeme. Ono što se na temelju biblijskih tekstova može zaključiti je da imamo štovanje Boga od prvih stranica Biblije, ali su tekstovi koji to svjedoče zapisani daleko kasnije u vremenu poslije babilonskog sužanjstva (6. odnosno 5. pretkršćansko stoljeće). Jahve se pojavljuje u kontekstu izlaska iz Egipta i povezan je sa Mojsijevom skupinom. Ako pretpostavimo da je to 13. pretkršćansko stoljeće, trebalo je još 700-800 godina dok je Jahve konačno postao nacionalni Bog Izraelaca a ostala božanstva koja se uz njega pojavljuju polako nestanu. Presudnu ulogu u nastanku teoretskog monoteizma ima uz ostale nama nepoznati prorok kojega nazivamo Deuteroizaija, a koji jasno i glasno definira da božanstva koja se pojavljuju uopće nisu bogovi, nego da je Jahve jedini Bog. Preteče ovog anonimnog proroka možemo vidjeti u liku proroka Ilije, koji je protagonist Jahvizma, te u prorocima 8. pretkršćanskog stoljeća, koji kritiziraju štovanje Baala kananejskoga, ali i u proroku Jeremiji koji zahtijeva novo srce, u kojem će biti upisan zakon Jahvin.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Teologija