Pregled bibliografske jedinice broj: 62588
Jonasov "princip odgovornosti" kao problem a ne kao rješenje suvremene etike
Jonasov "princip odgovornosti" kao problem a ne kao rješenje suvremene etike // Izazovi bioetike / Ćović, Ante (ur.).
Zagreb: Pergamena ; Hrvatsko filozofsko društvo, 2000. str. 127-139
CROSBI ID: 62588 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Jonasov "princip odgovornosti" kao problem a ne kao rješenje suvremene etike
(Jonas' principle of responsibility as a problem and not a solution in the contemporary ethics)
Autori
Pažanin, Ante
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni
Knjiga
Izazovi bioetike
Urednik/ci
Ćović, Ante
Izdavač
Pergamena ; Hrvatsko filozofsko društvo
Grad
Zagreb
Godina
2000
Raspon stranica
127-139
ISBN
953-6576-09-0
Ključne riječi
bioetika, jonasovo načelo odgovornosti
(bioethics, jonas' principle of responsibility)
Sažetak
Svojom knjigom Das Prinzip Veranwortung Hans Jonas je pokušao naznačiti etiku za "tehnološku civilizaciju". Nasuprot dosadašnjoj "antropocentričnoj" etici "istovremenosti", Jonasova etika za buduće generacije zagovara vlastito pravo prirode i "obilje svijeta života" što ih moderni tehnički razvitak ne samo ugrožava nego "kumulativnim karakterom" svojih djelovanja dovodi do propasti. Na nizu primjera Jonas, štoviše, pojašnjava da je propast cjeline čovjekova svijeta danas postala realna mogućnost. Pri tom je značajna teza da svaka zbiljska etika , pa i etika odgovornosti, svoj nastanak zahvaljuje " pritisku" sadašnjih djelovanja i da služi "regulaciji" tih djelovanja, kako se ne bi ostalo u anomiji nenormiranog iskustva koje nastaje primjenom novih tehnonlogija. Nasuprot "ćudorednoj neutralnosti" ranije , posebno novovjekovne etike. Jonas otuda s pravom zastupa shvaćanje da suvremeno "kumulativno-tehnološko djelovanje" nije neutralno, te da upravo zbog toga i ponajprije zbog njegovih "potencijalnih posljedica" u budućnosti valja u etici tragati za novim principima, normama i zakonima. Sam Jonas, međutim, uviđa da zbiljska etika polazi od konkretnih uvjeta povijesnog svijeta života i "pritiska" sadašnjih djelovanja, pa samo na taj način, dakle povijesno, a ne "metafizički", kako misli Jonas, ona može primjereno "utemeljiti" i "opravdati" etičke principe, norme i dužnosti. U tom smislu i Jonasova "nova" etika sa svojim "principom odgovornosti" predstavlja više problem nego rješenje suvremene etike, a posebno bioetike.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Politologija
POVEZANOST RADA