Pregled bibliografske jedinice broj: 622986
Glazba i glazbeno obrazovanje u starom i srednjem vijeku
Glazba i glazbeno obrazovanje u starom i srednjem vijeku // Napredak (Zagreb), 154 (2013), 1/2; 219-233 (podatak o recenziji nije dostupan, pregledni rad, znanstveni)
CROSBI ID: 622986 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Glazba i glazbeno obrazovanje u starom i srednjem vijeku
(Music and music education in ancient history and middle ages)
Autori
Svalina, Vesna ; Bognar, Ladislav
Izvornik
Napredak (Zagreb) (1330-0059) 154
(2013), 1/2;
219-233
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, pregledni rad, znanstveni
Ključne riječi
glazba; odgoj i obrazovanje; stari vijek; srednji vijek; društvena uloga; način učenja glazbe
(music; education; ancient history; Middle Ages; social role; teaching methods)
Sažetak
Ovim radom želimo načiniti pregled najranijih pristupa glazbi i shvaćanju njenog značenja u odgoju i obrazovanju, ali i društvenom životu uopće. U drevnim civilizacijama kao što je kineska ili sumerska kao i kasnije egipatska pridaju značenje glazbi. Tako filozof Konfucije smatra da glazba uzdiže ljudsko srce i da ona predstavlja izražavanje osjećaja, ali je odraz i društva u kojem nastaje. U antičkoj Grčkoj glazba je posebno uvažavana i smatrana sastavnim dijelom odgoja i obrazovanja. Dvije grčke državice Sparta i Atena imale su različit pristup glazbi. Dok u Ateni u glazbi vide snažno sredstvo ljudskog razvoja i da bavljenje glazbom čini čovjeka boljim i plemenitijim u Sparti glazbu vide kao sredstvo razvijanja borbenog duha i pripremanju vojnika. Nasuprot tome rimsko razdoblje predstavlja vrijeme u kojem se glazbi pridavalo sporedno značenje. Ona je korištena kao popratna pojava gozbama i državnim svečanostima, a njome su se uglavnom bavili robovi. Kada se i govorilo o glazbi u funkciji odgoja i obrazovanja onda se jedino razmišljalo koliko ona može pomoći u razvoju govorništva čemu se pridavala posebna pažnja. Srednjevjekovno razdoblje pak glazbi pridaje posebno značenje i to je razdoblje bilo značajno za razvoj glazbe uopće, ali i za načine poučavanja glazbe. Glazba je prvenstveno korištena za potrebe crkvenih obreda u kojima je glazba imala vidno mjesto. No glazba je prisutna i na dvorovima, a za vrijeme nekih vladara bila je i posebno njegovana. Pojavom trubadura glazba se spaja s poezijom, a javlja se i interes za narodnu glazbu koja je egzistirala izvan crkvenog i dvorskog života. Za razvoj glazbene pedagogije posebno je značajno stvaranje solmizacije koja se zadržala do danas.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija
POVEZANOST RADA
Projekti:
245-1221170-1063 - Razvoj stvaralaštva u cjeloživotnoj edukaciji učitelja (Bognar, Branko, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti, Osijek