Pregled bibliografske jedinice broj: 62273
Uloga psihologa u dijagnostici i rehabilitaciji osoba s mentalnom retardacijom
Uloga psihologa u dijagnostici i rehabilitaciji osoba s mentalnom retardacijom // Psihologija i psiholozi u radu s osobama s posebnim potrebama, VI konferencija hrvatskih psihologa
Jasrebarsko: Naklada Slap, 1998. str. 57-58 (pozvano predavanje, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 62273 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Uloga psihologa u dijagnostici i rehabilitaciji osoba s mentalnom retardacijom
(The role of the psychologist in diagnostic and rehabilitation of persons with mental retardation)
Autori
Igrić, Ljiljana
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
Psihologija i psiholozi u radu s osobama s posebnim potrebama, VI konferencija hrvatskih psihologa
/ - Jasrebarsko : Naklada Slap, 1998, 57-58
Skup
Psihologija i psiholozi u radu s osobama s posebnim potrebama, VI konferencija hrvatskih psihologa
Mjesto i datum
Dubrovnik, Hrvatska, 18.11.1998. - 21.11.1998
Vrsta sudjelovanja
Pozvano predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
mentalna retardacija; procesualna dijagnostika; mentalno zdravlje; integracija; psiholog
(mental retardation; procesual diagnostic; mental health; integration; psychologist)
Sažetak
Suvremeno gledanje na mentalnu retardaciju, pokret integracije, a zadnjih godina inkluzije u svijetu, te razvoj spoznaja o osobama s mentalnom retardacijom imali su za posljedicu i promjenu uloge i zadatka stručnjaka, posebice rehabilitacijskih pedagoga i psihologa.
Polazi se sa stajališta da je stanje koje sse naziva "mentalnom retardacijom" rezultat kako karakteristika osobe tako i zahtjeva njegove okoline (obitelj, škola, radno mjesto). S druge strane smatra se da stupanj funkcioniranja osoba s mentalnom retardacijom ovisi o stupnju podrške od strane okoline.
Klasični pristup psihološkoj dijagnozi "mentalne retardacije" utvrđivanjem razine intelektualnih sposobnosti mijenja se u kompleksnu procesualnu dijagnostiku u kojoj je ispitivanje intelektualnih sposobnosti prvi korak u rehabilitaciji, odnosno u maksimalnom poticanju ovih sposobnosti te podizanju razine funkcioniranja osobe. Sve je veći broj psihologijskih testova koji postaju dijagnostičko i rehabilitacijsko sredstvo (Skala senzomotoričke inteligencije, Cesati-Lezine; Feuersteinova modifikacija Ravenovih progresivnih matrica i dr.).
Spoznaje na području mentalnog zdravlja osoba s mentalnom retardacijom otvorile su novo područje djelovanja psihologa: dijagnostika i terapija emocionalnih poremećaja osoba s mentalnom retardacijom.
Integracijom osoba s posebnim potrebama u redoviti odgojno-obrazovni sustav zadaci psihologa u vrtićima i školama (osnovnim i srednjim) postali su kompleksniji jer zahtjevaju složeni proces pripreme sredine za prihvat ove djece (rad s odgajateljima, učiteljima, roditeljima).
Posebne ustanove za školovanje i smještaj djece i osoba s mentalnom retardacijom također su važno mjesto još nedovoljno prisutno u Hrvatskoj (nezadovoljavajući broj zaposlenih psihologa). S druge strane proces inkluzije koja zahtjeva uključivanje osoba s posebnim potrebama u redovitu sredinu kako životnu tako i radnu ne može se uspješno provoditi bez sustavnog rada psihologa sa sredinom, npr. organizacija stambenih zajednica osoba s mentalnom retardacijom u procesu deinstitucionalizacije.
Može se sa sigurnošću tvrditi da je psiholog takav profil stručnjaka koji je neophodan u svim životnim razdobljima osoba s posebnim potrebama pa tako i osoba s mentalnom retardacijom.
Da bi psiholozi stekli potrebna znanja i vještine za navedene zadatke trebati će organizirati razne oblike stručnog usavršavanja.
Izvorni jezik
Hrvatski
POVEZANOST RADA
Projekti:
013001
Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb
Profili:
Ljiljana Igrić
(autor)