Pregled bibliografske jedinice broj: 62216
Stabilnost bočnog gibanja automobila s prikolicom
Stabilnost bočnog gibanja automobila s prikolicom // Strojarstvo, 42 (2000), 1/2; 31-43 (međunarodna recenzija, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 62216 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Stabilnost bočnog gibanja automobila s prikolicom
(Lateral Stability of Vehicles in Tandem)
Autori
Stegić, Milenko ; Vranković, Nikola ; Jokić, Andrej
Izvornik
Strojarstvo (0562-1887) 42
(2000), 1/2;
31-43
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
stabilnost ; dinamika vozila
(stability ; dynamics of vehicle)
Sažetak
U radu je analizirana bočna stabilnost automobila sa zglobno vezanom prikolicom. Problem je rješavan lineariziranjem nelinearnih diferencijalnih jednadžbi gibanja u matričnom obliku. Određena je kritična brzina stacionarnog gibanja u općem slučaju, a za numerički primjer je istražen utjecaj pojedinih parametara sustava vozila na njenu vrijednost. Utvrđena je nesigurnost izračunate kritične brzine u ovisnosti o mjernoj nesigurnosti pojedinih parametara sustava, odnosno, njena osjetljivost na male promjene vrijednosti tih parametara. Dani su kriteriji za ocjenu upravljačkih obilježja sustava vozila: neutralna upravljivost, podupravljivost i preupravljivost. Primjenom Hurwitzovog kriterija istražena je bočna stabilnost sustava vozila, pri pravocrtnom gibanju težišta vozila, a na numeričkom primjeru provedena je detaljna parametarska analiza te stabilnosti. Zaključeno je da je za stabilnost, pri većim brzinama, potrebno da zglob između prednjeg i stražnjeg vozila bude što bliže stražnjoj osovini prednjeg vozila, a što dalje od prednje osovine prikolice. Nestabilnost sustava pri većim brzinama moguća je u slučajevima kada je težište prikolice blizu njene ili prednje ili stražnje osovine. Na stabilnost pri većim brzinama bitno utječu i karakteristike guma. Iz proučavanog primjera slijedi zaključak da su povoljnije nešto kruće gume (gume koje se manje deformiraju pri djelovanju bočne sile) za stražnju osovinu prednjeg vozila i prednju osovinu prikolice, a elastičnije za ostale. Dobiveni zaključci vrijede samo za odabrane vrijednosti parametara automobila i prikolice, pa njihovo poopćenje nije moguće. Razmatrani primjer ima upravljačko obilježje preupravljivosti.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Strojarstvo
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Current Contents Connect (CCC)
- Web of Science Core Collection (WoSCC)
- Science Citation Index Expanded (SCI-EXP)
- SCI-EXP, SSCI i/ili A&HCI
- Scopus