Pregled bibliografske jedinice broj: 621348
Broj u slikarstvu Nikole Božidarevića
Broj u slikarstvu Nikole Božidarevića // Filozofska istraživanja, 27 (2007), 2; 453-464 (podatak o recenziji nije dostupan, izvorni znanstveni članak, znanstveni)
CROSBI ID: 621348 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Broj u slikarstvu Nikole Božidarevića
(The Number in the Painting of Nikola Božidarević)
Autori
Tokić, Marko
Izvornik
Filozofska istraživanja (0351-4706) 27
(2007), 2;
453-464
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, izvorni znanstveni članak, znanstveni
Ključne riječi
slika; Nikola Božidarević; gotički utjecaj; likovna počela i načela; stil; neopitagorejska logika; Paul Klee; mjera; ornament
(painting; Nikola Božidarević; Gothic influence; priniples of Painting; style; Neo-pythagorean logic; Paul Klee; Measure; ornament)
Sažetak
U ovom bih radu predložio jedan filozofijski pristup slici koji razlaže formu slike polazeći od njezinih formalnih elemenata, likovnih (1) počela: kao točka ili linija, i (2) načela: kao primjerice zrcaljenje, rotacija ili bilo koji drugi aspekt simetrije. Zanima me ponajviše sama likovnost, odnosno navlastitost umjetničkog djela u slikarstvu Nikole Božidarevića. Pri tom tumačenju pomoćno ću se poslužiti neopitagorejskom logikom kao metodom ili oruđem, na tragu metodičkog sustava J. Damjanov, čime ću, smatram, najelastičnije doći do razumijevanja cjeline načinom bliskim Paul Kleeovom promišljanju slike. Potom bih dao na takovoj formalnoj analizi, koju zapravo na koncu čitam jednim filozofijskim prilogom umjetnosti, potvrdu o stilskom utjecaju braće Crivelli i Vittorea Carpaccia na formiranje stila Božidarevićeva slikarstva. Usput ću pokazati kako se takova formalna analiza obrće u jednom živom preokretu u samoodgajanje promatrača prema najvišim oblicima ljepote, tj. poredku, razmjeru, određenosti, koje najviše pokazuju matematičke znanosti.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filozofija
Napomena
I wish to propose a philosophical approach toward the painting that explains the form procee- ding from it’s formal elements, such as a dot and a line on the one hand, or as reflection, rotation or any other aspect of symmetry on the other hand. I am mostly interested in the visual aspects of painting. To support my interpretation I will use Neo-pythagorean logic (it will be used as a method or a tool on a trail of I. Damjanov’s methodical system) to reach understanding similar to P. Klee’s reflection upon the painting as such. Thereupon, by such a formal analysis, that ulti- mately is perceived as a philosophical contribute to arts, we will provide verification of brothers Crivelli’s and Vittorio Carpaccio’s stylistic influence on forming of Božidarević’s style. At the same time we will reveal how this formal analysis transforms itself, in a vivid reversal, into a self-education of the observer towards the highest forms of beauty, such as order, proportion, definiteness, mostly revealed by the mathematical sciences.
POVEZANOST RADA
Projekti:
191-1911112-1108 - Temeljni problemi renesansnog novoplatonizma i hrvatski renesansni filozofi (Banić-Pajnić, Erna, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Institut za filozofiju, Zagreb
Profili:
Marko Tokić
(autor)