Pregled bibliografske jedinice broj: 615471
Stvarna Kristova nazočnost u Euharistiji i pitanje transsupstancijacije prema sv. Tomi Akvinskom
Stvarna Kristova nazočnost u Euharistiji i pitanje transsupstancijacije prema sv. Tomi Akvinskom // Izazov Istine, 12 (2000), 2(23); 21-27 (podatak o recenziji nije dostupan, članak, stručni)
CROSBI ID: 615471 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Stvarna Kristova nazočnost u Euharistiji i pitanje transsupstancijacije prema sv. Tomi Akvinskom
(The Real Presence of Christ in the Eucharist and the question of transubstantiation according to Saint Thomas Aquinas)
Autori
Gavrić, Anto
Izvornik
Izazov Istine (1330-1071) 12
(2000), 2(23);
21-27
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, stručni
Ključne riječi
Toma Akvinski; euharistija; supstancija; Aristotel; materija; forma; metafizika
(Thomas Aquinas; Eucharist; Substance; Aristotle; Matter; Form; Metaphysics)
Sažetak
Teološka misao o euharistiji, započeta u XI. stoljeću dobiva svoj konačni oblik u velikim sintezama XIII. stoljeća. U tom stoljeću pojavljuje se više raznolikih spisa o euharistiji, Vilima iz Auvergne, Aleksanda Haleškog, sv. Bonaventure, Alberta Velikoga, Petra iz Tarantazije, Tome Akvinskog, Richarda iz Middletowna, Henrika iz Genta i Duns Skota. Sve su sinteze uglavnom usredotočene na Kristovu stvarnu nazočnost. I rječnik biva precizniji, spomenimo samo pojmove substantia, figura, species, materia, forma, res, accidens. Pojedini su se autori u sistematiziranju svoje nauke i te kako služili aristotelskom filozofijom. Toma se ne vraća na simboličku dimenziju nego ide prema metafizičkom promišljanju. U to vrijeme supstancija (substantia) postaje tehnički pojam koji se tumači uz pomoć aristotelizma. Metafizičko promišljanje je vidljivo u Akvinčevu izlaganju: "Nazočnost tijela Kristova u sakramentu nije na koji način ograničena prostorom." Tu nazočnost treba shvatiti analogno na način na koji je Bog nazočan u stvorenju. Stoga kad nestanu euharistijske prilike "tijelo Kristovo prestaje biti u njima, ne stoga što bi o njima ovisilo, nego zato što više nema odnosa tijela Kristova prema tim prilikama. Na isti način Bog prestaje biti Gospodarem stvorenja koje nestane." Za razumijevanje nauke o euharistiji svakako treba imati na umu koje mjesto zauzima transupstancijacija. Rasprava o transupstancijaciji nalazi se u kontekstu analize o «materiji» euharistije. Autor upozorava i na Tomin rječnik u tom pogledu, jer Toma varira u uporabi pojma transsupstantiatio. S aristotelskog stajališta Tomi se čini da je prikladnije koristiti termin - conversio ili conversio supstantialis (supstancijalna promjena), što na hrvatskom lijepo izriče naziv "pretvorba".
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filozofija, Teologija
Napomena
Uz članak je dodan i sažetak na francuskom. Résumé: La présence réelle du Christ dans l'Eucharistie et la question de la transsubstantiation.