Pregled bibliografske jedinice broj: 614292
Leksičke veze u mentalnom leksikonu dvogodišnjaka i trogodišnjaka
Leksičke veze u mentalnom leksikonu dvogodišnjaka i trogodišnjaka // Jezik kao informacija / Language as Information Knjiga sažetaka/ Book of Abstracts / Anita Peti-Stantić ; Mateusz-Milan Stanojević (ur.).
Zagreb: HDPL/CALS, Srednja Europa, 2012. str. 51-53 (predavanje, međunarodna recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 614292 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Leksičke veze u mentalnom leksikonu dvogodišnjaka i trogodišnjaka
(Lexical relations in the mental lexicon of two-year-old and three-year-old children)
Autori
Erdeljac, Vlasta ; Lakuš, Maja
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
Jezik kao informacija / Language as Information Knjiga sažetaka/ Book of Abstracts
/ Anita Peti-Stantić ; Mateusz-Milan Stanojević - Zagreb : HDPL/CALS, Srednja Europa, 2012, 51-53
ISBN
978-953-6979-96-7
Skup
Jezik kao informacija, XXVI. međunarodni znanstveni skup, Zagreb, 11. - 13. svibnja 2012. Language as Information, 26th international conference, Zagreb, 11-13 May 2012
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 11.05.2012. - 13.05.2012
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija
Ključne riječi
leksičke veze; mentalni leksikon djece
(lexical relations; children's mental lexicon)
Sažetak
U radu se ispituju struktura i „čvrstoća“ leksičkih veza - sintaktičkih (koordinacija i kolokacija) i semantičkih (sinonimija, hiperonimija), u mentalnom leksikonu djece u dobi od dvije, odnosno tri godine. Brojna psiholingvistička i neurolingvistička istraživanja ukazuju na činjenicu da riječi u mentalnom leksikonu čine međusobno povezan sustav (mrežu), a o načelima strukturiranosti te mreže postoje različite teorije (Johnson-Laird, 1983 ; Butterworth, 1983 ; Aitchison, 2003). U ovome se radu polazi od osnovne ideje da se na temelju adekvatnosti upotrijebljenih riječi može zaključivati o njihovim međusobnim odnosima u mentalnome leksikonu govornika. Cilj provedenoga istraživanja bio je provjeriti koje su leksičke relacije, i u kojem omjeru, zastupljene u mentalnom leksikonu dvogodišnjaka i trogodišnjaka te usporedbom rezultata dviju odabranih skupina djece prikazati njihovu sposobnost jezične upotrebe na razini ciljanih semantičkih i sintaktičkih leksičkih operacija. Temeljni su leksički odnosi u ovome radu definirani u skladu s načelima strukturalističke leksičke semantike i leksikologije (Lyons, 1995 ; Erdeljac i Sekulić, 2008). Ispitivanje metodom imenovanja slika provedeno je u dvjema skupinama djece – 18 dvogodišnjaka i 22 trogodišnjaka. Prva je pretpostavka je da će trogodišnja djeca pokazati u testu imenovanja veću uspješnost (točnost), što se može tumačiti većim opsegom njihova vokabulara, boljom učvršćenošću sintaktičko-semantičkih relacija na leksičkoj razini te razvijenijom sposobnošću za izvođenje sintaktičko-semantičkih operacija u mentalnoj obradi riječi. Druga je pretpostavka da će “pogrešni” odgovori djece u dvjema skupinama pokazati različitu strukturu, osobito na planu semantičkih odnosa sinonimije i superordinacije. Treća je pretpostavka da će se ustanoviti razlika u jezičnoj upotrebi (prema predviđenim kriterijima) i s obzirom na spol ispitanika. Dobiveni rezultati analizirat će se kvantitativno i kvalitativno - s obzirom na adekvatnost odgovora i prema tipu semantičko-sintaktične veze u ciljanim i realiziranim odgovorima. Usporedit će se rezultati prema dobi i prema spolu ispitanika. Rezultati će biti protumačeni u okviru aktualnih teorija govorno-jezičnoga razvoja prvoga jezika (Šikić i Ivičević-Desnica, 1988 ; Stoppard, 2004) te u okviru mrežnoga psiholingvističkoga modela (Aitchison, 2003).
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija
Napomena
Cjelovit rad recenziran je i prihvaćen za tisak
POVEZANOST RADA
Projekti:
130-0000000-0743 - Konstrukcija i struktura jezičnog identiteta (Erdeljac, Vlasta, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Filozofski fakultet, Zagreb
Profili:
Vlasta Erdeljac
(autor)