Pregled bibliografske jedinice broj: 614094
Razvojna obilježja usvajanja i upotrebe sinonima hrvatskoga jezika kod djece predškolske dobi
Razvojna obilježja usvajanja i upotrebe sinonima hrvatskoga jezika kod djece predškolske dobi, 2012., doktorska disertacija, Filozofski fakultet, Zagreb
CROSBI ID: 614094 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Razvojna obilježja usvajanja i upotrebe sinonima hrvatskoga jezika kod djece predškolske dobi
(Developmental characteristics of the acquisition and use of Croatian synonyms by children at a school age)
Autori
Vignjević, Jelena
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija
Fakultet
Filozofski fakultet
Mjesto
Zagreb
Datum
25.10
Godina
2012
Stranica
229
Mentor
Petrović, Bernardina ; Pavličević-Franić, Dunja
Ključne riječi
sinonimija; sinonimi; metaleksičko znanje; leksičko znanje; leksički razvoj govornika u školskoj dobi
(synonimity; synonyms; metalexical knowledge; lexical knowledge; lexical development in school ages)
Sažetak
Ovaj se rad bavi teorijskim i praktičnim aspektom ovladavanja hrvatskim jezikom usredotočujući se na ovladavanje sinonimima te na njihovu upotrebu u pisanome diskursu hrvatskoga jezika kod djece školske dobi, od sedme do dvanaeste godine. Cilj je rada opisati razvojna obilježja ovladavanja hrvatskim jezikom na leksičkom i semantičkom području, polazeći od općih značajki dječjega kognitivnog i jezičnog razvoja s naglaskom na razvoj vokabulara i usvajanje značenja riječi. Unutar leksičkoga jezičnog razvoja promatra se usvajanje sinonima, ali i njihova upotreba, poimajući sinonimiju kao odnos koji se ostvaruje i potvrđuje u kontekstu. Sinonime i leksičku sinonimiju promatra se kao paradigmatski odnos među leksemima te pojavu određenu unutarjezičnim zakonitostima i stilističkim zakonitostima standardnojezične komunikacije. Ovladavanju sinonimima prilazi se kao usvajanju metajezičnoga znanja za koje je nužan određeni stupanj kognitivne zrelosti te poticanje razvoja metaleksičke i metasemantičke svijesti. Provedeno istraživanje potvrdit će te pretpostavke i ponuditi smjernice za daljnje razmišljanje o leksičkom i jezičnom razvoju govornika hrvatskoga jezika te ulozi obrazovanja u tom procesu. Tako sagledana tema ovoga rada je interdisciplinarna ; zalazi u nekoliko lingvističkih područja ; istražujući sinonime u područje semantike i leksikologije, opisujući usvajanje leksika u područje jezičnoga razvoja te opisujući jezik u upotrebi u područje pragmalingvistike.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
227-2270729-0725 - Razvoj komunikacijske kompetencije u ranome diskursu hrvatskoga jezika (Pavličević-Franić, Dunja, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Učiteljski fakultet, Zagreb