Pregled bibliografske jedinice broj: 613975
Lik Merkura u hrvatskom grafičkom dizajnu između dva svjetska rata
Lik Merkura u hrvatskom grafičkom dizajnu između dva svjetska rata // Metamorfoze mita. Mitologija u umjetnosti od srednjeg vijeka do moderne. Zbornik radova znanstvenog skupa "Dani Cvita Fiskovića" / Milinović, Dino ; Belamarić, Joško (ur.).
Zagreb: Odsjek za povijest umjetnosti Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, 2012. str. 169-184
CROSBI ID: 613975 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Lik Merkura u hrvatskom grafičkom dizajnu između dva svjetska rata
(The figure of Mercury in Croatian Graphic Design between the Two World Wars)
Autori
Magaš Bilandžić, Lovorka
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni
Knjiga
Metamorfoze mita. Mitologija u umjetnosti od srednjeg vijeka do moderne. Zbornik radova znanstvenog skupa "Dani Cvita Fiskovića"
Urednik/ci
Milinović, Dino ; Belamarić, Joško
Izdavač
Odsjek za povijest umjetnosti Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu
Grad
Zagreb
Godina
2012
Raspon stranica
169-184
ISBN
978-953-7875-01-5
Ključne riječi
Merkur, Zagrebački zbor (ZZ), grafički dizajn, reklama, plakati
(Mercury, Zagreb Fair (ZZ), graphic design, advertising, posters)
Sažetak
Lik rimskog boga Merkura često se javljao u europskom grafičkom dizajnu između dva svjetska rata u oglašavanju velikih međunarodnih sajmova za koje je bio dvostruko simbolički prikladan – kao zaštitnik trgovine i prometa, te glasnik bogova, odnosno prenositelj vijesti. U hrvatskom grafičkom dizajnu Merkur i njegovi atributi (krilate sandale i šešir, te kaducej) sustavno su se koristili od 1920-ih u oblikovanju vizualnog identiteta gospodarskih manifestacija (Zagrebački zbor) i stručne periodike, oglasima i reklamnim kampanjama za pojedinačne proizvode ili usluge, te poštanskim markama i ostalim oblicima akcijedencijskog tiska. U radu je posebna pažnja posvećena reklamnom djelovanju međunarodnog sajma Zagrebački zbor. Merkurov lik se od 1922. redovito javljao u rješenjima za plakate i popratne materijale zbora, a zahvaljujući voditelju Propagandističkog odjela ZZ Pavlu Bolkovcu kombinacija krilatog šešira (petasusa) i početnih slova sajma (ZZ) postala je zaštitnim znakom manifestacije. Tijekom međuratnog perioda za motivom Merkura posezali su brojni autori zborskih plakata – Atelijer Fortuna, Sergije Glumac, Ljubo Babić, Atelijer Tri, Emil Vičić, Petar Kocjančič i dr. Dijapazon njihovih rješenja varirao je od doslovnih i narativnih prikaza do modernih i stiliziranih, a primjenjivali su stilske obrasace različite provenijencije – od art décoa i neoklasicizma do avangardnog leksika. Njihovi realizirani plakati s Merkurovim likom reprezentativni su uzorci vizualne kulture svoga vremena i složene metajezičke strukture koje uspješnim grafičkim oblikovanjem, odnosom riječi i slike, te načinom prikazivanja ukazuju na mnoge važne trenutke iz povijesti Zagrebačkog zbora – od npr. održavanja prvog božićnog sajma (Ljubo Babić, 1927.) do preseljenja na novu lokaciju (Emil Vičić, 1937).
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Povijest umjetnosti
POVEZANOST RADA
Projekti:
130-1301080-1079 - Hrvatska umjetnost od klasicizma do postmoderne (Maković, Zvonko, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Filozofski fakultet, Zagreb
Profili:
Lovorka Magaš Bilandžić
(autor)