Pregled bibliografske jedinice broj: 613137
Novomedijski znak i njegova recepcija
Novomedijski znak i njegova recepcija // Avanture kulture. Kulturalni studiji u lokalnom kontekstu. / Fanuko, Nenad i Puljar D'Alessio, Sanja (ur.).
Zagreb: Jesenski i Turk, 2012. str. 18-24
CROSBI ID: 613137 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Novomedijski znak i njegova recepcija
(New media sign and its reception)
Autori
Peović Vuković, Katarina
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni
Knjiga
Avanture kulture. Kulturalni studiji u lokalnom kontekstu.
Urednik/ci
Fanuko, Nenad i Puljar D'Alessio, Sanja
Izdavač
Jesenski i Turk
Grad
Zagreb
Godina
2012
Raspon stranica
18-24
ISBN
978-953-222-438-2
Ključne riječi
virtualni medij, tehnološki determinizam, simptom, Realno, privatnost, distributivna struktura
(virtual media, virtually, technological determinism, symptom, Real, private, distributive structure)
Sažetak
Cilj je rada ukazati na probleme diskurzivnoga znanja i vjerovanja koji nove medije oblikuju kao drugostupanjsku, lažnu realnost odgovornu za devalvaciju pravih društvenih vrijednosti i susreta u živo. Pratimo slučaj publiciranja lažnog razgovora s tadašnjim premijerom Ivom Sanaderom u Jutarnjem listu u veljači 2008. godine. Slučaj se činio potvrdom svih nedostataka virtualne komunikacije. No upravo ono što se isticalo kao degradacija novinarske prakse, komunikacija putem elektroničke pošte, ukazalo se simptomom šireg problema, degradacije političkog diskursa. Ne samo da je lažni intervju Sanaderova virtualnog dvojnika djelovao stvarno, već je nakon otkrića njegove virtualnosti intervju otkrio istinu o zbiljskom hrvatskom političkom diskursu. Devalvacija političke realnosti nije bila posljedica komunikacije putem virtualnog medija. Upravo suprotno, virtualni mediji djelovao je kao simptom nedostatka političke supstance, zbiljskog sadržaja politike desnice. Uspostavilo se da je fizičko tijelo jedina "prava stvar", sadržaj političke retorike. Rad naracije o "mračnoj strani" novih medija analizira kao diskurzivne tvorbe koje skrivaju društveni antagonizam koji postoji između korisnika i industrija oko strukture novih medija. Ovaj mit o autonomnoj tehnologiji nalazimo i u slučaju curenja privatne pornografske snimke pjevačice Severine putem peer- to-peer mreža u lipnju 2004. godine. Slučaj otkriva ogroman jaz između korisnika i industrije zabave. Pokušaj Severininih odvjetnika da zaštite materijal kao umjetničko djelo, simptomatičan je moment ne samo zbog nerazumijevanja distributivne strukture Interneta, već zbog karaktera i latentnog sadržaja tog nerazumijevanja koje ističe fantomski fizički medij (ukradenu vrpcu). Nerazumijevanje strukture Interneta tipično za tradicionalne industrije, previd je koji omogućava prakse slobodne razmjene i/ ili piratstva. S druge strane, strah od novog medija, kao nestabilnog medija koji ugrožava privatnost, često se koristi kao legitimacija limitiranja distributivne strukture Interneta.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Informacijske i komunikacijske znanosti, Filozofija, Filologija