Pregled bibliografske jedinice broj: 612523
Rad kao ostvarenje ljudskoga bića
Rad kao ostvarenje ljudskoga bića // Defensor hominis. Zbornik radova na međunarodnom simpoziju »Čovjek u filozofiji K. Wojtyłe – pape Ivana Pavla II.« , Zagreb, 5 travnja 2003. / Koprek, Ivan (ur.).
Zagreb: Filozofsko-teološki Institut Družbe Isusove, 2003. str. 181-190
CROSBI ID: 612523 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Rad kao ostvarenje ljudskoga bića
(Work as a realization of the human being)
Autori
Gavrić, Anto
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni
Knjiga
Defensor hominis. Zbornik radova na međunarodnom simpoziju »Čovjek u filozofiji K. Wojtyłe – pape Ivana Pavla II.« , Zagreb, 5 travnja 2003.
Urednik/ci
Koprek, Ivan
Izdavač
Filozofsko-teološki Institut Družbe Isusove
Grad
Zagreb
Godina
2003
Raspon stranica
181-190
ISBN
953-231-007-X
Ključne riječi
rad, ljudska narav, dostojanstvo, ostvarenje, antropologija, Ivan Pavao II.
(Work, Human Nature, Dignity, Realization, Anthropology, John Paul II)
Sažetak
Enciklikom Laborem exercens (1981.), o ljudskom radu, papa Ivan Pavao II. pravi zaokret u revalorizaciji ljudskog rada. Papa vrlo jasno ističe prvenstvo osobe nad stvari, primat čovjeka na cjelokupnim sredstvima za proizvodnju. Misao je usmjerena na čovjeka, a zatim na društvo. Usljed novonastalih promjena, Crkva smješta svoj doprinos na području "istinskog napretka čovjeka i društva". Koliku važnost Ivan Pavao II. pridaje pitanju ljudskoga rada, potvrđuju njegove riječi da je "ljudski rad ključ, i možda bitni ključ cijelog društvenog pitanja, pokušavamo li ga gledati sa stajališta onoga što je dobro za čovjeka". Radom čovjek ulazi posebice u zajedništvo sa sami sobom. Jedna od dimenzija stvarnosti rada - kao čina osobe - ostaje u subjektu rada. Naime, "čovjek radom ne samo preobražava prirodu, prilagođujući je vlastitim potrebama, nego se i sam ostvaruje kao čovjek, pa čak u nekom smislu postaje 'više čovjek'". U drugom dijelu autor proučava izvore misli Ivana Pavla II. Duboki tragovi naučavanja Ivana Pavla II. da se čovjek radom ispunja i ostvaruje vidljivi su i u njegovim ranijim filozofskim djelima. Osoba i čin (Osoba i Czyn, 1969) je zasigurno glavno djelo Karola Wojtyle, koje predstavlja i završnu točku njegova filozofskog hoda. Wojtyla i sam priznaje da u filozofskom pogledu puno duguje tomizmu i fenomenologiji. On dobro poznaje tradicionalnu aristotelsku filozofiju, ali ipak je djelo Maxa Schelera imalo najveći utjecaj na njegovu misao. A temeljno pitanje je odnos između djelovanja koje tradicionalna etika tumači kao actus humanus i djelovanja kao iskustva.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filozofija, Teologija