Pregled bibliografske jedinice broj: 610507
O tradicijskom i tradicionalnom u hrvatskoj etnologiji, folkloristici i etnomuzikologiji
O tradicijskom i tradicionalnom u hrvatskoj etnologiji, folkloristici i etnomuzikologiji // Nova nepoznata glazba: Svečani zbornik za Nikšu Gliga / New Unknown Music: Essays in Honour of Nikša Gligo / Davidović, Dalibor ; Bezić, Nada (ur.).
Zagreb: DAF, 2012. str. 435-446
CROSBI ID: 610507 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
O tradicijskom i tradicionalnom u hrvatskoj etnologiji, folkloristici i etnomuzikologiji
(On tradicijsko (traditional) and tradicionalno (traditional) in Croatian ethnology, folklore studies and ethnomusicology)
Autori
Ceribašić, Naila
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni
Knjiga
Nova nepoznata glazba: Svečani zbornik za Nikšu Gliga / New Unknown Music: Essays in Honour of Nikša Gligo
Urednik/ci
Davidović, Dalibor ; Bezić, Nada
Izdavač
DAF
Grad
Zagreb
Godina
2012
Raspon stranica
435-446
ISBN
9789536956296
Ključne riječi
tradicija, tradicijsko, tradicionalno, etnologija, folkloristika, etnomuzikologija, Hrvatska
(tradition, traditional, ethnology, folklore studies, ethnomusicology, Croatia)
Sažetak
U hrvatskom postoje dva pridjevna oblika izvedena iz pojma tradicije: tradicijsko i tradicionalno. Autorica dokumentira pojavu, razvoj i povijesne mijene u značenju ovih pridjevnih oblika u različitim disciplinama humanističkih i društvenih znanosti. Tradicionalno se koristi od 19. stoljeća u konvencionalnim značenjima prenošenja s generacije na generaciju i podržavanja postupaka, struktura, saznanja i vrijednosti preuzetih iz prošlosti, te je prisutno u različitim disciplinama. Tradicijsko je pak vezano gotovo isključivo uz etnologiju, folkloristiku, etnomuzikologiju i srodne discipline i etabliralo se od sredine 1970-ih. U okviru kulturnohistorijske etnologije poslužilo je kao pridjev koji je najprije specificirao, a potom i zamijenio prethodni središnji pojam narodnoga, dok je u okviru kritičke etnologije bilo oznakom novoga predmeta istraživanja – dinamične i promjenljive tradicije, kao i novoga pristupa takvom etnološkom predmetu. Do kraja 1980-ih postalo je međutim oznakom etnološkog predmeta neovisno o pristupu. I premda se koncepcija dinamične i promjenljive tradicije nastavila razvijati u 1990-ima i 2000-ima, nadograđujući elemente hotimičnog konstruiranja, kontinuiteta promjena, idenficiranja zajednica i izvedbi pojedinaca, pridjev tradicijskoga, kako pokazuje ova analiza, preobrazio se u suprotnost značenju koja mu je inicijalno pripisivala kritička etnologija i folkloristika. Rasplinula ga je, moglo bi se reći, snaga tradicionalizma, pa on danas prvenstveno naznačuje kanoniziranje tradicije, njezinu preobrazbu u stabilnu, trajnu, neintencionalnu, arhaiziranu, vrijednu baštinu.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Znanost o umjetnosti, Etnologija i antropologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
189-1890668-0662 - Suvremeni kulturni tijekovi i oblikovanje zajednica i identiteta (Čapo-Žmegač, Jasna, MZOS ) ( CroRIS)
189-1890668-3141 - Tradicijska kultura, globalizacija i lokalne prakse (Vitez, Zorica, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Institut za etnologiju i folkloristiku, Zagreb
Profili:
Naila Ceribašić
(autor)