Pregled bibliografske jedinice broj: 60890
Problemi kritičke recepcije geometrijske apstrakcije grupe EXAT 51 u hrvatskoj likovnoj kritici 50ih godina
Problemi kritičke recepcije geometrijske apstrakcije grupe EXAT 51 u hrvatskoj likovnoj kritici 50ih godina // Umjetnost i ideologija. Pedesete u podijeljenoj Europi / Ivančević, Radovan ; Kolešnik Ljiljana (ur.).
Zagreb: Društvo povjesničara umjetnosti Hrvatske, 1999. (predavanje, međunarodna recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 60890 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Problemi kritičke recepcije geometrijske apstrakcije grupe EXAT 51 u hrvatskoj likovnoj kritici 50ih godina
(Geomrtircal abstraction by the EXAT 51 and the Problem of it's critical recption)
Autori
Kolešnik, Ljiljana
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
Umjetnost i ideologija. Pedesete u podijeljenoj Europi
/ Ivančević, Radovan ; Kolešnik Ljiljana - Zagreb : Društvo povjesničara umjetnosti Hrvatske, 1999
Skup
Umjetnost i ideologija. Pedesete u podijeljenoj Europi
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 18.02.1999. - 21.02.1999
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija
Ključne riječi
umjetnost; ideologija; soc-realizam; apstrakcija; kritička recpcija; estetika; teorija likovnih umjetnosti
(art; ideology; socail realism; abstraction; critical reption; aesthetics; theory of art)
Sažetak
Početkom pedesetih godina, nakon ideološkog udaljavanja bivše SFRJ od zemalja Istočnog bloka, a u skladu s politikom traženja vlastitog puta, istupima nekolicine partijskih ideologa i službeno je proklamirana (realtivna) autonomija duhovnog stvaralaštva. Tezi o umjetnicima kao inžinjerima ljudskih duša i o umjetnosti kao bitnom sredstvu formiranja socijalističke svijesti, suprotstavljen je pledoaje za umjetnost kao autonomnu ljudsku djelatnost područje proizvođenja novih, do tad nepostojećih značenja što ih nije moguće vrednovati ideološkim kriterijima.
Ideološko otopljenje slijede gotovo istovremeni istupi niza umjetnika vrlo različitih estetskih i oblikovnih opredjeljenja (u rasponu od geometrijska apstrakcije do kasnih odjeka predratnih iskustava pariške škole), te brojne kritičke rasprave i polemička sučeljavanja oko pitanja svrhe i uloge umjetnosti u društvu. Najznačajnija polemika 50ih godina, ona što pokušava odrediti mjesto, smisao i značenje apstraktne umjetnosti, pokazat će se i najvećim kamenom kušnje hrvatske likovne kritike. Problemu kritičke recepcije apstrakcije može se stoga pristupiti i kao jednom od najpreciznijih pokazatelja temeljnih obliježja hrvatske likovne scene poslijeratnog razdoblja, ali i kao fenomenu koji razotkriva specifične obrise zrelog modernizma u nacionalnoj umjetnosti 20. stoljeća uopće.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Znanost o umjetnosti
POVEZANOST RADA
Projekti:
00200104
Ustanove:
Institut za povijest umjetnosti, Zagreb
Profili:
Ljiljana Kolešnik
(autor)