Pregled bibliografske jedinice broj: 608401
Preventivni program Imam stav – izazovi evaluacije učinkovitosti
Preventivni program Imam stav – izazovi evaluacije učinkovitosti // Istraživanja u edukacijsko-rehabilitacijskim znanostima - Knjiga sažetaka 8. međunarodnog znanstvenog skupa / Milković, Marina ; Doležal, Dalibor ; Hržica, Gordana ; Stošić, Jasmina (ur.).
Zagreb: Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, 2012. str. 101-102 (predavanje, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 608401 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Preventivni program Imam stav – izazovi evaluacije učinkovitosti
(Prevention program Unplugged – challenges of effectiveness evaluation)
Autori
Ferić Šlehan, Martina ; Kranželić, Valentina ; Lotar, Martina ; Ricijaš, Neven
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
Istraživanja u edukacijsko-rehabilitacijskim znanostima - Knjiga sažetaka 8. međunarodnog znanstvenog skupa
/ Milković, Marina ; Doležal, Dalibor ; Hržica, Gordana ; Stošić, Jasmina - Zagreb : Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, 2012, 101-102
ISBN
978-953-6418-71-8
Skup
8.međunarodni znanstveni skup Istraživanja u edukacijsko-rehabilitacijskim znanostima
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 27.09.2012. - 29.09.2012
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
univerzalna prevencija ; prevencija korištenja sredstava ovisnosti ; znanstveno utemeljen program
(universal prevention ; substance abuse prevention ; evidence-based program)
Sažetak
Preventivni program Unplugged je nastao inicijativom European Union Drug Abuse Prevention (EU-Dap) i provodi se već duži niz godina u mnogo europskih zemalja. Program je baziran na modelu socijalnih utjecaja te time (1) promiče pozitivno i zdravo ponašanje te (2) utječe na prevenciju korištenja sredstava ovisnosti (pušenje, korištenje alkohola i drugih sredstava ovisnosti). Također, program sadrži komponente učinkovitih preventivnih programa (Tobler, 2000). Znanstvena evaluacija učinkovitosti programa (EU- Dap I, 2003) koja je provedena u Austriji, Belgiji, Njemačkoj, Grčkoj, Italiji, Španjolskoj i Švedskoj (143 škole, 7000 sudionika u dobi od 12- 14 godina (3500 sudionika u kontrolnoj grupi, 3500 u eksperimentalnoj grupi)) pokazala je kako je program učinkovit u (1) odgodi prvog uzimanja sredstava ovisnosti (pušenje, alkohol, druge droge) te (2) smanjenju korištenja alkohola, duhana i kanabisa kod mladih uključenih u program. Isto tako, program je pokazao održive rezultate nakon godinu dana u odnosu na korištenje alkohola i drugih sredstava ovisnosti dok je učinak na korištenje duhana oslabio. Tijekom 2009. i 2010. godine, u sklopu europskog projekta Unplugged - European Drug Addiction Prevention Trail (nositelj Mentor Foundation International) Hrvatska je dobila priliku adaptirati i implementirati program Unplugged - prevencija korištenja duhana, alkohola i drugih sredstava ovisnosti (pod hrvatskim nazivom IMAM STAV). U projekt su uključene još četiri europske zemlje (Rusija, Kirgistan, Litva i Rumunjska). U navedenom projektu bila je planirana evaluacija učinkovitosti (Eu-Dap II) koju je vodio Piedmont Centre for Drug Addiction Epidemiology (Torino, Italija.) U istraživanju je sudjelovala 91 škola, odnosno 4747 sudionika (2572 kontrolna grupa, 2175 eksperimentalna grupa), podaci iz Rusije nisu ušli u analizu. Rezultati evaluacije pokazuju nižu učinkovitost programa nego rezultati dobiveni u Eu-Dap I. U simpoziju će biti prikazani rezultati Eu-Dap I i Eu-Dap II te će biti raspravljane razlike u učinkovitosti u odnosu na proces implementacije programa te sam proces evaluacije učinkovitosti.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Edukacijsko-rehabilitacijske znanosti
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb
Profili:
Martina Lotar Rihtarić
(autor)
Valentina Kranželić
(autor)
Martina Ferić
(autor)
Neven Ricijaš
(autor)