Pregled bibliografske jedinice broj: 607729
Komedije za tri groša: premijerne komedije osječkog HNK od 100. kazališne sezone
Komedije za tri groša: premijerne komedije osječkog HNK od 100. kazališne sezone // Smijeh: radovi sa znanstvenog kolokvija Komedija – zapostavljeni žanr / Nikčević, Sanja ; Biskupović, Alen (ur.).
Osijek: Ogranak Matice hrvatske u Osijeku, 2011. str. 95-104 (predavanje, međunarodna recenzija, cjeloviti rad (in extenso), stručni)
CROSBI ID: 607729 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Komedije za tri groša: premijerne komedije osječkog HNK od 100. kazališne sezone
(The Threepenny Comedies: HNK Osijek's premiere comedies from 100. theater season)
Autori
Trojan, Ivan
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u zbornicima skupova, cjeloviti rad (in extenso), stručni
Izvornik
Smijeh: radovi sa znanstvenog kolokvija Komedija – zapostavljeni žanr
/ Nikčević, Sanja ; Biskupović, Alen - Osijek : Ogranak Matice hrvatske u Osijeku, 2011, 95-104
Skup
Komedija – zapostavljeni žanr
Mjesto i datum
Osijek, Hrvatska, 27.03.2010
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija
Ključne riječi
HNK Osijek; komedija; smijeh; premijere
(CNT Osijek; Comedy; laughter)
Sažetak
U radu se analiziraju četiri premijerno izvedene komedije na pozornici Hrvatskog narodnog kazališta u Osijeku u posljednje tri kazališne sezone. Riječ je o komedijama: Feđa Šehović Kurve (redatelj Ivan Leo Lemo, premijera 4. prosinca 2006.) ; Michael Frayn Žamor oko scene (Noises off) – urnebesna komedija (redatelj Dražen Ferenčina, premijera 3. veljače 2007.) ; Marc Camoletti, Pidžama za šestero (redatelj Robert Raponja, premijera 6. ožujka 2009.) ; Francis Veber, Budala za večeru /Le Diner de Cons/ (redatelj Joško Juvančić, premijera 21. svibnja 2009.). Rad detektira vrste komičnih postupaka uporabljenih u spomenutim komedijama i razvrstava ih u četiri skupine: 1. Nerazvijena burleska što za posljedicu dosljedno ima potpunu vulgarizaciju inscenacije ; 2. Smjenjivanje, međusobno prepletanje realnosti koje uzrokuje namjerno izazvanu kaotičnost i istovrsnu, uvjetnu improvizaciju. Iskoristivost jedne od dimenzija «teatra u teatru» ; 3. Modernu farsu čija je osnovna nakana da tjera na spontani, zarazni, iskreni, pučki smijeh. Doduše ne skatološkim i opscenim tonom kao u prvom slučaju, nego rušenjem ćudoređa, seksualnih tabua, racionalizma preko kojih bi se gledatelj trebao osvetiti društvu, religiji, politici za sve nametnute barijere. Dakle – instinkt ; 4. Komedija karaktera u kojoj kratki dijaloški prizori razvijaju jednu te istu temu i donose varijacije jednog te istog sukoba.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Znanost o umjetnosti