Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 607064

Marulićeva stajališta o znanju i znanosti u "Evanđelistaru"


Balić, Davor
Marulićeva stajališta o znanju i znanosti u "Evanđelistaru" // Filozofija u dijalogu sa znanostima / Banić-Pajnić, Erna ; Boršić, Luka ; Grgić, Filip ; Jolić, Tvrtko ; Skuhala Karasman, Ivana (ur.).
Zagreb: Institut za filozofiju, 2012. str. 7-8 (predavanje, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)


CROSBI ID: 607064 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Marulićeva stajališta o znanju i znanosti u "Evanđelistaru"
(Aaa)

Autori
Balić, Davor

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni

Izvornik
Filozofija u dijalogu sa znanostima / Banić-Pajnić, Erna ; Boršić, Luka ; Grgić, Filip ; Jolić, Tvrtko ; Skuhala Karasman, Ivana - Zagreb : Institut za filozofiju, 2012, 7-8

ISBN
978-953-7137-21-2

Skup
Filozofija u dijalogu sa znanostima

Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 05.12.2012. - 07.12.2012

Vrsta sudjelovanja
Predavanje

Vrsta recenzije
Domaća recenzija

Ključne riječi
Marko Marulić; znanje; znanost; "Evanđelistar"
(Marko Marulić; science; "Evangelistarium")

Sažetak
U "Evanđelistaru" ("Evangelistarium"), svojoj moralnoteološkoj sintezi iz 1516. godine, splitski renesansni mislilac Marko Marulić (1450-1524) zabilježio je i promišljanja o znanju i znanosti. Za pojmove »znanje« i »znanost« pritom je koristio riječ »scientia«. Tvrdnje koje je Marulić zapisao već u prvoj rečenici »Predgovora« "Evanđelistara" nedvojbeno zaslužuju biti analizirane od onih istraživača koji obrađuju teme iz područja filozofije znanosti, etike, ali i od onih koji su zaokupljeni istraživanjem hrvatske filozofske baštine. Naime, splitski mislilac izjavio je da se »iznad svih znanosti izdiže ona što je zovu etikom« ("supra omnes scientias eminet illa, quam ethicen vocant"). Ipak, nakon što je priznao da je u etici zastupljeno mnogo toga što su »mudro i oštroumno pronašli i obradili filozofi«, istaknuo je da se etika ne može usporediti »s onim što nam je od Boga objavljeno«, zbog čega se u "Evanđelistaru" odlučio usredotočiti na »djela i pouke Staroga i Novoga zavjeta«. Svoja stajališta o znanju i znanosti Marulić je izložio u svakoj od sveukupno sedam knjiga "Evanđelistara", pri čemu je najopširniji bio u trećem i četvrtom poglavlju treće knjige. Štoviše, četvrto poglavlje treće knjige naslovio je »De scientia divinitus tradita et sapientis officio« ili, kao što je preveo Branimir Glavičić u hrvatskom izdanju "Evanđelistara" iz 1985. godine, »O znanju koje nam je od Boga predano i o dužnosti razumna čovjeka«. U ovom sažetku izdvojit ću tek zapise koje je Marulić zabilježio u trećem poglavlju treće knjige, dakle u poglavlju »Quid sit sapientia et ubi quaerenda«, koje je Glavičić preveo »Što je razumnost i gdje je valja tražiti«. Naime, navedeno poglavlje sadrži i, primjerice, ove rečenice: »Mudrost je, kako hoće stoici, znanje i spoznavanje ("scientia et cognitio") svega božanskog i ljudskog« ; »Mudrim valja nazivati samo onoga tko se odlikuje svim duševnim dobrima te raspolaže kako znanjem tako i čestitošću« ("tam scientia sit instructus quam probitate") ; »A što je drugo znanje ("scientia") ako li ne savršena osnova ("perfecta ratio") za raspoznavanje istine od laži?« Uz to, u trećem i četvrtom poglavlju treće knjige "Evanđelistara" Marulić je razlikovao ljudsko od božanskog znanja i znanosti ("humana et divina scientia"). Pritom je, smatrajući da u suprotnom nema »ulaska u blaženstvo«, prednost pridavao onoj znanosti koja se temelji na »poznavanju Boga« ("scientiam Dei"), odnosno onom znanju »koje nam je predano od Boga« ("per scientiam divinitus nobis traditam"). Prema Marulićevu mišljenju, »sva su ostala znanja isprazna« ("caeterae omnes scientiae vanae sunt"). Sukladno takvu svjetonazoru, u trećem poglavlju treće knjige "Evanđelistara" zapisao je i, primjerice, sljedeću tvrdnju: »Znanje (znanost) koje dolazi od ljudi valja, ako se ne složi s božanskim, nazivati prije mišljenjem negoli znanjem« ("illa [scientia], quae ab hominibus est, nisi cum divina [scientia] conveniat, opinio magis dici debet quam scientia"). Zbog ovakvih stajališta i ne čudi što je, primjerice, u devetom poglavlju četvrte knjige "Evanđelistara", znači u poglavlju »De bonitate« (»O čestitosti«), istaknuo da je »znanost o Bogu naodličnija od svih znanosti« ("divinorum scientia omnium quidem scientiarum praestantissima est").

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Filozofija



POVEZANOST RADA


Profili:

Avatar Url Davor Balić (autor)


Citiraj ovu publikaciju:

Balić, Davor
Marulićeva stajališta o znanju i znanosti u "Evanđelistaru" // Filozofija u dijalogu sa znanostima / Banić-Pajnić, Erna ; Boršić, Luka ; Grgić, Filip ; Jolić, Tvrtko ; Skuhala Karasman, Ivana (ur.).
Zagreb: Institut za filozofiju, 2012. str. 7-8 (predavanje, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)
Balić, D. (2012) Marulićeva stajališta o znanju i znanosti u "Evanđelistaru". U: Banić-Pajnić, E., Boršić, L., Grgić, F., Jolić, T. & Skuhala Karasman, I. (ur.)Filozofija u dijalogu sa znanostima.
@article{article, author = {Bali\'{c}, Davor}, year = {2012}, pages = {7-8}, keywords = {Marko Maruli\'{c}, znanje, znanost, "Evan\djelistar"}, isbn = {978-953-7137-21-2}, title = {Maruli\'{c}eva stajali\v{s}ta o znanju i znanosti u "Evan\djelistaru"}, keyword = {Marko Maruli\'{c}, znanje, znanost, "Evan\djelistar"}, publisher = {Institut za filozofiju}, publisherplace = {Zagreb, Hrvatska} }
@article{article, author = {Bali\'{c}, Davor}, year = {2012}, pages = {7-8}, keywords = {Marko Maruli\'{c}, science, "Evangelistarium"}, isbn = {978-953-7137-21-2}, title = {aaa}, keyword = {Marko Maruli\'{c}, science, "Evangelistarium"}, publisher = {Institut za filozofiju}, publisherplace = {Zagreb, Hrvatska} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font