Pregled bibliografske jedinice broj: 60512
Analiza slijednog sustava s elektronički komutiranim motorom
Analiza slijednog sustava s elektronički komutiranim motorom, 1999., magistarski rad, FER, Zagreb
CROSBI ID: 60512 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Analiza slijednog sustava s elektronički komutiranim motorom
(Analysis of a Servo System with Electronically Commmutated Drive)
Autori
Filić, Mirko
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, magistarski rad
Fakultet
FER
Mjesto
Zagreb
Datum
07.04
Godina
1999
Stranica
140
Mentor
Perić, Nedjeljko
Neposredni voditelj
Petrović, Ivan
Ključne riječi
sinkroni motor s permanetnim magnetima; regulacija brzine vrtnje; torzijske oscilacije; dvomaseni sustav; pozicioniranje
(permanent-magnet synchronous motor; speed control; torsional oscillations; two mass system; position control)
Sažetak
U ovom radu razrađen je pristup analizi i sintezi sustava za pozicioniranje sa sinkronim motorom s
permanentnim magnetima (SMPM) upravljanim naponom statora pomoću širinsko impulsnog (PWM) pretvarača.
Koncepcija upravljanja zasniva se na principu višepetljaste kaskadne regulacije. Analizirano je
područje rada do nazivne brzine vrtnje tzv. područje konstantnog momenta. Razvijen je i prikazan
matematički model pogona u koordinatnom sustavu koji rotira sinkrono s rotorom motora.
Tada se, u stacionarnom stanju, struja statora može prikazati s dvije međusobno okomite komponente.
Struja u uzdužnoj osi izravno djeluje na promjenu uzbude, a promjenom struje u poprečnoj osi
mijenja se razvijeni moment motora. Stoga se, u području konstantnog momenta referentna vrijednost struje
u uzdužnoj osi ¨drži¨ na nuli, a mijenja se referentna vrijednost struje u poprečnoj osi.
Struktura regulacijskog kruga struje za područje konstantnog momenta relativno je jednostavna.
U promatranom laboratorijskom modelu ostvarena je u analognoj tehnici. Načinjena su određena
strukturna pojednostavljenja regulacijskih krugova struje statora i brzine vrtnje.
Provedenom analizom tih krugova određeni su analitički izrazi za parametre regulatora struje i brzine vrtnje.
Na osnovi tih izraza pronađene su odgovarajuće prijenosne funkcije zatvorenih regulacijskih
krugova struje statora i brzine vrtnje. Simulacijom pomoću programskog paketa
MATLAB/SIMULINK i mjerenjima na laboratorijskom modelu pogona provjerena je ispravnost načinjenog
matematičkog modela i izraza određenih analitički.
Odstupanja su u granicama točnosti mjerenja parametara pogona. Provedeni postupak analize i
sinteze regulacijskih krugova struje statora i brzine vrtnje baziran je na klasičnoj teoriji regulacije.
Posebno je analiziran regulacijski sustav s elastičnim spojnim vratilom između motora i
radnog mehanizma tzv. dvomaseni regulacijski sustav. Tada se, zbog elastične mehaničke veze,
pojavljuju torzijske oscilacije. Redovito su to oscilacije niske frekvencije koje u prijelaznim
stanjima otežavaju postizanje zadovoljavajuće kakvoće prijelaznog procesa. Omjer zamašnih masa
između radnog mehanizma i pogonskog motora u dvomasenom regulacijskom sustavu je posebno važan parametar.
Analizirani su slučajevi kada se izbor parametara PI regulatora brzine vrtnje može provesti po
simetričnom optimumu, slično kao u jednomasenom (krutom) sustavu. Postoje, međutim, slučajevi kada to nije moguće.
Tada je pomoću dodatne povratne veze po brzini vrtnje pogonskog vratila na strani radnog
mehanizma moguće postići zadovoljavajuće dinamičko vladanje dvomasenog regulacijskog sustava.
U radnji je analiziran ovaj slučaj i proveden je postupak izbora parametara PI regulatora u tom slučaju.
Još je analizirana mogućnost rekonstrukcije varijabli stanja sustava, dakle i brzine vrtnje
pogonskog vratila na strani radnog mehanizma pomoću estimatora varijabli stanja sustava.
Provedena je analiza i sinteza sustava s estimatorom varijabli stanja i regulatorom stanja
sustava. Uvođenjem strukturnih pojednostavljenja podređenih regulacijskih krugova struje statora i
brzine vrtnje, te podešenjem parametara njihovih regulatora po predloženom postupku, staza
regulacijskog kruga položaja može se prikazati serijskim spojem jednog aperiodskog člana prvog
reda i dvaju integralnih članova. Razmatrano je ¨točkatočka¨ pozicioniranje u linearnom i nelinearnom režimu rada.
Provedena je sinteza nelinearnog regulatora položaja kako bi se dobio približno vremenski
optimalan odziv položaja. Rezultati proračuna potvrđeni su simulacijom.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Elektrotehnika