Pregled bibliografske jedinice broj: 604118
Kako pokreti oka prate red riječi u razumijevanju odnosnih rečenica
Kako pokreti oka prate red riječi u razumijevanju odnosnih rečenica // Četvrti hrvatski sintaktički dani
Zagreb, Hrvatska; Osijek, Hrvatska, 2012. (predavanje, nije recenziran, sažetak, ostalo)
CROSBI ID: 604118 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Kako pokreti oka prate red riječi u razumijevanju odnosnih rečenica
(Comprehension and production of relative clauses in school-aged children with specific language impairment)
Autori
Balija, Maja ; Hržica, Gordana ; Kuvač-Kraljević, Jelena ; Padovan, Nevena
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, ostalo
Skup
Četvrti hrvatski sintaktički dani
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska; Osijek, Hrvatska, 08.11.2012. - 10.11.2012
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Nije recenziran
Ključne riječi
odnosne rečenice; pomak; trag; djeca s posebnim jezičnim teškoćama (PJT); eye-tracking
(relative clauses; movement; trace; children with Specific Language Impairment (SLI); praćenje pokreta očiju)
Sažetak
Usvajanje rečenica s umetnutim strukturama predstavlja visoko dostignuće jezičnog razvoja (primjerice, Kidd i Bavin 2002), a odgovori na pitanja koja su se nametnula istraživanjima gotovo svih aspekata sintaktičkog razvoja i danas su najčešće traženi u istraživanjima odnosnih rečenica (Hakuta 1981). Pri tome se u literaturi o jezičnom usvajanju pod tim širokim nazivom redovito misli na ono što se u kroatističkoj literaturi naziva atributnim odnosnim rečenicama. U ovom će se radu predstaviti rezultati istraživanja razumijevanja i proizvodnje odnosnih rečenica djece urednog jezičnog razvoja (UJR) i djece s posebnim jezičnim teškoćama (PJT) te moguća primjena rezultata istraživanja u modeliranju eksperimenta praćenja pokreta očiju. Djeca s posebnim jezičnim teškoćama pokazuju brojne teškoće u proizvodnji, ali i razumijevanju složenih rečeničnih struktura (van der Lely 1996 ; Bishop i sur. 2000), pri čemu se najviše ističu teškoće s rečenicama čije razumijevanje i proizvodnja zahtijevaju određena pomicanja rečeničnih elemenata (Friedmann i Novogrodsky 2004). Rezultati na obje skupine zadatka pokazuju kako djeca s PJT-om imaju značajnih teškoća u razumijevanju i proizvodnji atributnih odnosnih rečenica. Teškoće se povećavaju sukladno sintaktičkoj složenosti struktura, pri čemu su kao čimbenici povećanja sintaktičke složenosti rabljeni pomak sintaktičke uloge surečenice s obzirom na glavnu rečenicu te središnje mjesto umetanja rečenice. Analiza pogrešaka potvrđuje pretpostavke o kvalitativno različitoj izvedbi djece s PJT-om od izvedbe kontrolne skupine. Ovi rezultati pružaju smjernice u razvoju zadataka kojima se jezična obrada može ispitati izravnim metodama praćenja, preciznije, uporabom uređaja za praćenje pokreta očiju. Prednost je ove metodologije pristup strategijama jezične obrade složenih sintaktičkih struktura.
Izvorni jezik
Engleski
Znanstvena područja
Pedagogija
POVEZANOST RADA
Projekti:
013-0131484-1488 - Više kortikalne funkcije i jezik: razvojni i stečeni poremećaji (Kovačević, Melita, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb