Pregled bibliografske jedinice broj: 603538
Narječja hrvatskoga jezika - od dječje recepcije do metodičkog konteksta
Narječja hrvatskoga jezika - od dječje recepcije do metodičkog konteksta // Contemporary Foreign Language Education: Linking Theory into Practice / Akbarov, Azamat ; Cook, Vivian (ur.).
Sarajevo: Internacionalni Burč univerzitet, 2012. str. 571-582
CROSBI ID: 603538 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Narječja hrvatskoga jezika - od dječje recepcije do metodičkog konteksta
(Croatian dialects – from child's reception to methodological context)
Autori
Turza-Bogdan, Tamara
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni
Knjiga
Contemporary Foreign Language Education: Linking Theory into Practice
Urednik/ci
Akbarov, Azamat ; Cook, Vivian
Izdavač
Internacionalni Burč univerzitet
Grad
Sarajevo
Godina
2012
Raspon stranica
571-582
ISBN
978-9958-834-08-0
Ključne riječi
narječja hrvatskoga jezika, recepcija, osnovna škola, kompetencije učitelja
(Croatian language dialects, reception, elementary school, teachers' competences)
Sažetak
Jedan je od temeljnih ciljeva nastave hrvatskoga jezika u osnovnoj školi razvijanje „poštovanja prema jeziku hrvatskoga naroda, njegovoj književnosti i kulturi.“ (Nastavni plan i program za osnovnu školu, 2006, 25). Iz njega proizlaze zadaće kontinuiranog osnovnoškolskog usvajanja tema o trima narječjima hrvatskoga jezika: kajkavskome, štokavskome i čakavskome kao i usvajanje jezičnoga standarda te jezika u ostalim priopćajnim situacijama. Istraživanja učeničke recepcije kajkavskoga narječja i književnosti pokazala su da recepcija govornog ili ne govornog narječja otvara mogućnosti različitih tumačenja u metodičkom kontekstu. Prema tome možemo govoriti o različitim mogućnostima pristupa i razinama ovladanosti narječjem s obzirom na govornike koji ga usvajaju. Učenici iskazuju interes prema narječju ili zbog toga što im je on dio materinskog idioma ili pak zato što to nije već predstavlja relativno nepoznati sadržaj. Iskazani interes morao bi postati metodički poticaj u nastavi. U radu se prikazuju rezultati istraživanja promišljanja učitelja mlađih razreda osnovne škole o narječjima hrvatskoga jezika. Ispitivane su okolnosti koje utječu na poučavanje o narječjima: svjesnost o vrijednosti narječja unutar hrvatskoga jezika, poznavanje načina usvajanja standardnog jezika pomoću narječja, načini pripremanja za nastavu i problemi pri poticanju jezičnih djelatnosti na narječjima. Uspoređuju su rezultati istraživanja u različitim govornim sredinama s obzirom na kajkavsko narječje koje je u središtu istraživanja. Raspravlja se o sličnostima i razlikama u promišljanjima učitelja s obzirom na govorno i ne govorno narječje.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
130-1301001-0991 - Materinski i inojezični hrvatski (Jelaska, Zrinka, MZOS ) ( CroRIS)
227-2270729-0725 - Razvoj komunikacijske kompetencije u ranome diskursu hrvatskoga jezika (Pavličević-Franić, Dunja, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Filozofski fakultet, Zagreb,
Učiteljski fakultet, Zagreb
Profili:
Tamara Turza-Bogdan
(autor)