Pregled bibliografske jedinice broj: 603536
Obiteljski prediktori dječjega nasilničkog ponašanja prema vršnjacima
Obiteljski prediktori dječjega nasilničkog ponašanja prema vršnjacima // Psihološki aspekti suvremene obitelji, braka i partnerstva : knjiga sažetaka / Brajša Žganeca, Andreja ; Lopižić, Josip ; Penezić, Zvjezdan (ur.).
Zagreb: Hrvatsko psihološko društvo (HPD), 2012. str. 264-264 (predavanje, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 603536 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Obiteljski prediktori dječjega nasilničkog ponašanja prema vršnjacima
(Family predictors of peer violence)
Autori
Velki, Tena ; Kuterovac Jagodić, Gordana
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
Psihološki aspekti suvremene obitelji, braka i partnerstva : knjiga sažetaka
/ Brajša Žganeca, Andreja ; Lopižić, Josip ; Penezić, Zvjezdan - Zagreb : Hrvatsko psihološko društvo (HPD), 2012, 264-264
ISBN
978-953-55079-1-0-8
Skup
20. godišnja konferencija hrvatskih psihologa
Mjesto i datum
Dubrovnik, Hrvatska, 07.11.2012. - 10.11.2012
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
obitelj; roditeljsko ponašanje; SES; nasilničko ponašanje prema vršnjacima; višerazinsko modeliranje
(family; parental behavior; SES; peer violence; multilevel modeling)
Sažetak
Istraživanja pokazuju kako obiteljske varijable, kako one socioekonomske tako i psihološke, imaju značajnu ulogu u predviđanju dječjeg nasilničkog ponašanja prema vršnjacima. Cilj ovog istraživanja bio je provjeriti prediktivnu vrijednost nekih strukturalnih (cjelovitost obitelji, broj djece, SES) i procesnih (roditeljska uključenost u obrazovanje, poznavanje djetetovih vršnjaka, odgojni postupci) obiteljskih varijabli za objašnjenje pojave tjelesnog i verbalnog nasilničkog ponašanja. U istraživanju je sudjelovalo 880 učenika petog do osmog razreda osnovne škole (48% dječaka i 52% djevojčica) i njihovi roditelji, te 58 razrednika učenika uključenih u istraživanje. Podaci o verbalnom i tjelesnom nasilničkom ponašanju prikupljeni su samoprocjenama učenika na Upitniku o nasilju među školskom djecom (UNŠD ; Velki, Kuterovac Jagodić i Vrdoljak, 2011), samonominacijama i nominacijama učenika iz razreda na temelju Olweusove definicije međuvršnjačkog nasilja. Podaci o roditeljskim postupcima prikupljeni od djece Upitnikom roditeljskog ponašanja (URP-29 ; Keresteš, Brković i Kuterovac Jagodić, 2008), dok su roditelji dali podatke o socioekonomskom statusu obitelji, te su ispunili Upitnik roditeljskog poznavanja djetetovih vršnjaka (RPDV ; Velki i Kuterovac Jagodić, 2011) i Skalu roditeljske uključenosti u obrazovanje djeteta (RUOD ; Velki i Kuterovac Jagodić, 2011). Razrednici su izvijestili o učestalosti dolazaka roditelja na roditeljske sastanke, informacije te školska zbivanja. Podaci su analizirani multivarijantnim višerazinskim modeliranjem gdje su uz mjerni model uvedene još razina individualnih razlika i razina međurazrednih razlika u nasilničkom ponašanju. Rezultati su pokazali kako obiteljske varijable mjerene na individualnoj razini objašnjavaju između 30% i 40% varijabiliteta raznih vrsta nasilničkog ponašanja među vršnjacima, dok obiteljske varijable mjerene na razini školskih razreda objašnjavanju između 25% i 40% varijabiliteta nasilničkog ponašanja među djecom. Na individualnoj razini verbalno nasilničko ponašanje prema vršnjacima može se predvidjeti na temelju starije dobi djeteta, nepotpunosti obitelji, učestalijeg roditeljskog kažnjavanja te slabijeg roditeljskog nadzora, a na međurazrednoj razini na temelju nejednakosti obiteljskih prihoda unutar razreda. Za predviđanje tjelesnog nasilničkog ponašanja na individualnoj razini su također značajni svi navedeni prediktori uz dodatak muškog spola, veće roditeljske popustljivosti i veće roditeljske uključenosti u obrazovanje djeteta, dok se na međurazrednoj razini za tjelesno nasilno ponašanje nije pokazao niti jedan značajan prediktor. Istraživanje je potvrdilo značaj obiteljskih varijabli u predviđanju različitih oblika nasilničkog ponašanja među djecom, ali je i pokazalo kako je potrebno razmotriti i druge potencijalno značajne varijable za predviđanje međuvršnjačkog nasilja koje bi objasnile preostali značajni varijabilitet između pojedinaca i između školskih razreda.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Filozofski fakultet, Osijek,
Filozofski fakultet, Zagreb,
Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti, Osijek