Pregled bibliografske jedinice broj: 603380
Rana pismenost kod djece s posebnim jezičnim teškoćama (PJT)
Rana pismenost kod djece s posebnim jezičnim teškoćama (PJT) // Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, 49 (2013), 120-134 (međunarodna recenzija, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 603380 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Rana pismenost kod djece s posebnim jezičnim teškoćama (PJT)
(Early literacy in children with Specific Language Impairment (SLI))
Autori
Ščapec, Karolina ; Kuvač Kraljević, Jelena
Izvornik
Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja (1331-3010) 49
(2013);
120-134
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
specific language impairment; early literacy; phonological awareness; receptive vocabulary; verbal working memory
(posebne jezične teškoće; rana pismenost; fonološka svjesnost; receptivni rječnik; verbalno radno pamćenje)
Sažetak
Rana pismenost obuhvaća vještine, znanja i stavove povezane s učenjem čitanja, koji se razvijaju prije formalne poduke čitanja i pisanja. Unatoč dobro poznatoj činjenici da su djeca s posebnim jezičnim teškoćama (PJT) skupina rizična za teškoće u učenju čitanja i pisanja, vrlo je malo istraživanja usmjereno na ispitivanje rane pismenosti kod te ove skupine. Stoga je cilj ovog istraživanja bio ispitati sposobnosti i vještine rane pismenosti, odnosno sposobnosti fonološke svjesnosti i vještine pismenosti kod djece s PJT-om pred polazak u školu. Djeca uključena u istraživanje (N=30) procijenjena su na jezičnim sposobnostima - receptivni rječnik i fonološka svjesnost (rima, slogovna i fonemska analiza, izdvajanje početnog i završnog fonema, brisanje sloga i fonema, zamjena fonema te slogovno i fonemsko spajanje) – te na zadatcima pismenosti (imenovanje i pisanje slova, slikovni rječnik, dekodiranje i pisanje) i kognitivnim funkcijama, odnosno na verbalnom radnom pamćenju (učinkovitost fonološkog pamćenja i kapacitet verbalnog radnog pamćenja). Rezultati pokazuju da djeca s PJT-om neposredno pred početak školovanja imaju slabija postignuća na zadatcima rane pismenosti što je uvjetovano nižom razinom usvojenosti leksičkih jedinica te smanjenim kapacitetom i neučinkovitim djelovanjem verbalnog radnog pamćenja.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija
POVEZANOST RADA
Projekti:
013-0131484-1488 - Više kortikalne funkcije i jezik: razvojni i stečeni poremećaji (Kovačević, Melita, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb
Profili:
Jelena Kuvač
(autor)
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Scopus