Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 603380

Rana pismenost kod djece s posebnim jezičnim teškoćama (PJT)


Ščapec, Karolina; Kuvač Kraljević, Jelena
Rana pismenost kod djece s posebnim jezičnim teškoćama (PJT) // Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, 49 (2013), 120-134 (međunarodna recenzija, članak, znanstveni)


CROSBI ID: 603380 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Rana pismenost kod djece s posebnim jezičnim teškoćama (PJT)
(Early literacy in children with Specific Language Impairment (SLI))

Autori
Ščapec, Karolina ; Kuvač Kraljević, Jelena

Izvornik
Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja (1331-3010) 49 (2013); 120-134

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni

Ključne riječi
specific language impairment; early literacy; phonological awareness; receptive vocabulary; verbal working memory
(posebne jezične teškoće; rana pismenost; fonološka svjesnost; receptivni rječnik; verbalno radno pamćenje)

Sažetak
Rana pismenost obuhvaća vještine, znanja i stavove povezane s učenjem čitanja, koji se razvijaju prije formalne poduke čitanja i pisanja. Unatoč dobro poznatoj činjenici da su djeca s posebnim jezičnim teškoćama (PJT) skupina rizična za teškoće u učenju čitanja i pisanja, vrlo je malo istraživanja usmjereno na ispitivanje rane pismenosti kod te ove skupine. Stoga je cilj ovog istraživanja bio ispitati sposobnosti i vještine rane pismenosti, odnosno sposobnosti fonološke svjesnosti i vještine pismenosti kod djece s PJT-om pred polazak u školu. Djeca uključena u istraživanje (N=30) procijenjena su na jezičnim sposobnostima - receptivni rječnik i fonološka svjesnost (rima, slogovna i fonemska analiza, izdvajanje početnog i završnog fonema, brisanje sloga i fonema, zamjena fonema te slogovno i fonemsko spajanje) – te na zadatcima pismenosti (imenovanje i pisanje slova, slikovni rječnik, dekodiranje i pisanje) i kognitivnim funkcijama, odnosno na verbalnom radnom pamćenju (učinkovitost fonološkog pamćenja i kapacitet verbalnog radnog pamćenja). Rezultati pokazuju da djeca s PJT-om neposredno pred početak školovanja imaju slabija postignuća na zadatcima rane pismenosti što je uvjetovano nižom razinom usvojenosti leksičkih jedinica te smanjenim kapacitetom i neučinkovitim djelovanjem verbalnog radnog pamćenja.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Pedagogija



POVEZANOST RADA


Projekti:
013-0131484-1488 - Više kortikalne funkcije i jezik: razvojni i stečeni poremećaji (Kovačević, Melita, MZOS ) ( CroRIS)

Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb

Profili:

Avatar Url Jelena Kuvač (autor)


Citiraj ovu publikaciju:

Ščapec, Karolina; Kuvač Kraljević, Jelena
Rana pismenost kod djece s posebnim jezičnim teškoćama (PJT) // Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, 49 (2013), 120-134 (međunarodna recenzija, članak, znanstveni)
Ščapec, K. & Kuvač Kraljević, J. (2013) Rana pismenost kod djece s posebnim jezičnim teškoćama (PJT). Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, 49, 120-134.
@article{article, author = {\v{S}\v{c}apec, Karolina and Kuva\v{c} Kraljevi\'{c}, Jelena}, year = {2013}, pages = {120-134}, keywords = {specific language impairment, early literacy, phonological awareness, receptive vocabulary, verbal working memory}, journal = {Hrvatska revija za rehabilitacijska istra\v{z}ivanja}, volume = {49}, issn = {1331-3010}, title = {Rana pismenost kod djece s posebnim jezi\v{c}nim te\v{s}ko\'{c}ama (PJT)}, keyword = {specific language impairment, early literacy, phonological awareness, receptive vocabulary, verbal working memory} }
@article{article, author = {\v{S}\v{c}apec, Karolina and Kuva\v{c} Kraljevi\'{c}, Jelena}, year = {2013}, pages = {120-134}, keywords = {posebne jezi\v{c}ne te\v{s}ko\'{c}e, rana pismenost, fonolo\v{s}ka svjesnost, receptivni rje\v{c}nik, verbalno radno pam\'{c}enje}, journal = {Hrvatska revija za rehabilitacijska istra\v{z}ivanja}, volume = {49}, issn = {1331-3010}, title = {Early literacy in children with Specific Language Impairment (SLI)}, keyword = {posebne jezi\v{c}ne te\v{s}ko\'{c}e, rana pismenost, fonolo\v{s}ka svjesnost, receptivni rje\v{c}nik, verbalno radno pam\'{c}enje} }

Časopis indeksira:


  • Scopus





Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font