Pregled bibliografske jedinice broj: 603179
Kako očevi i majke adolescenata doživljavaju roditeljsku ulogu te kako je doživljaj roditeljstva povezan s kvalitetom odnosa roditelj-dijete?
Kako očevi i majke adolescenata doživljavaju roditeljsku ulogu te kako je doživljaj roditeljstva povezan s kvalitetom odnosa roditelj-dijete? // Psihološki aspekti suvremene obitelji, braka i partnerstva : knjiga sažetaka / Brajša Žganec, Andreja ; Lopižić, Josip ; Penezić, Zvjezdan (ur.).
Jasrebarsko: Hrvatsko psihološko društvo (HPD), 2012. str. 77-77 (predavanje, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 603179 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Kako očevi i majke adolescenata doživljavaju roditeljsku ulogu te kako je doživljaj roditeljstva povezan s kvalitetom odnosa roditelj-dijete?
(How fathers and mothers of adolescents perceive their parenthood and how are self-perceptions of parenthood related to quality of parent-child relationship?)
Autori
Keresteš, Gordana ; Brković, Irma ; Kuterovac Jagodić, Gordana
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
Psihološki aspekti suvremene obitelji, braka i partnerstva : knjiga sažetaka
/ Brajša Žganec, Andreja ; Lopižić, Josip ; Penezić, Zvjezdan - Jasrebarsko : Hrvatsko psihološko društvo (HPD), 2012, 77-77
ISBN
978-953-55079-1-8
Skup
20. godišnja konferencija hrvatskih psihologa
Mjesto i datum
Dubrovnik, Hrvatska, 07.11.2012. - 10.11.2012
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
očevi; majke; adolescenti; doživljaj roditeljstva; odnos roditelj-dijete
(fathers; mothers; adolescents; self-perceptions of parenthood; parent-child relationship)
Sažetak
Doživljaj vlastite roditeljske uloge, koji je važna odrednica roditeljskog ponašanja i kvalitete odnosa roditelj-dijete, mijenja se s djetetovim razvojem. Klinička iskustva i malobrojni empirijski podaci sugeriraju kako je u razdoblju djetetove rane adolescencije doživljaj roditeljske uloge najnepovoljniji. U ovom radu ispitano je kako očevi i majke adolescenata doživljavaju svoju roditeljsku ulogu te kako je doživljaj roditeljstva povezan s kvalitetom odnosa roditelj-dijete. U istraživanju je sudjelovalo 720 učenika 4.-8. razreda osnovne škole (podjednako djevojčica i dječaka) te njihovi očevi (N = 460) i majke (N = 550). Djeca su u prosjeku bila stara 12 godina i 7 mjeseci, majke 41, 3 godine, a očevi 44, 2 godine. Od roditelja su prikupljeni podaci o doživljaju roditeljstva (stavovi prema adolescenciji, roditeljska samoefikasnost, roditeljski internalni i eksternalni lokus kontrole, važnost roditeljske uloge, zadovoljstvo roditeljstvom i roditeljski stres), dok su podatke o kvaliteti odnosa roditelj-dijete dala i djeca i roditelji. Kao indikatori kvalitete odnosa roditelj-dijete korištene su tri dimenzije roditeljskog ponašanja (roditeljska podrška, restriktivna kontrola i popustljivost) i učestalost sukoba između roditelja i djeteta. Rezultati su pokazali da očevi i majke djece u ranoj adolescenciji, u prosjeku, vlastito roditeljstvo doživljavaju pozitivno, pri čemu majke izvještavaju o nešto većoj važnosti roditeljstva i većem zadovoljstvu roditeljstvom, ali i jačem doživljaju roditeljskog stresa nego očevi. Utvrđeno je također da je pozitivniji doživljaj roditeljstva povezan s kvalitetnijim odnosom roditelj-adolescent i kad taj odnos procjenjuju roditelji i kad ga procjenjuju adolescenti. Pritom je kvaliteta odnosa majke i adolescenta bila najviše povezana s majčinim doživljajem roditeljskog stresa, a kvaliteta odnosa oca i adolescenta s očevim doživljajem efikasnosti u roditeljskoj ulozi. Istraživanje pokazuje kako je doživljaj roditeljstva važna komponenta roditeljske uloge i važna odrednica kvalitete odnosa očeva i majki s djecom rane adolescentne dobi, pri čemu se očevi i majke dijelom razlikuju u svom doživljaju roditeljstva i načinu na koji je taj doživljaj povezan s njihovim odnosom s djetetom. Dobiveni rezultati imaju i praktičnu važnost, sugerirajući kako se mijenjanjem doživljaja roditeljstva može povećati kvaliteta odnosa roditelj-dijete u zahtjevnom razdoblju djetetove rane adolescencije te time ostvariti pozitivni učinci na razvoj i dobrobit adolescenata i njihovih obitelji.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
130-1301683-1400 - Ličnost roditelja i roditeljstvo tijekom tranzicije djeteta u adolescenciju (Keresteš, Gordana, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Filozofski fakultet, Zagreb