Pregled bibliografske jedinice broj: 60289
Tragom (i razlikom) Nodilove eufemizacije (zmije i) zmaja
Tragom (i razlikom) Nodilove eufemizacije (zmije i) zmaja // Otium. Časopis za povijest svakodnevice, - (1997), 5-6; 82-95 (podatak o recenziji nije dostupan, članak, stručni)
CROSBI ID: 60289 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Tragom (i razlikom) Nodilove eufemizacije (zmije i) zmaja
(Tracing (and differentiating) Nodilos euphemisation of (the serpent and) the dragon)
Autori
Marjanić, Suzana
Izvornik
Otium. Časopis za povijest svakodnevice (1330-2485)
(1997), 5-6;
82-95
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, stručni
Ključne riječi
Natko Nodilo; zmaj; aždaja
(Natko Nodilo; dragon; azhdaya)
Sažetak
Pronalazeći u "Rgvedi" kao jednu od slika za Agnija zmiju/zmaja, Natko Nodilo oblikuje eufemizaciju njihova simbolizma i njihovu mitsko-kozmičkom djelovanju suprotstavlja akvatičku proždrljivost i mračni simbolizam Ahija/aždaje, "grdne zmijurine". Propitujući ucjepljivanje historije u postojeći mit - problematiku mito-historije, Nodilo iščitava da (povijesni psihemi) Janko Sibinjanin (János Hunyadi) i Banović Sekula (János Székely) transponirani kao epske narativne figure (usmenom) epskom narativnom strategijom ipak ulaze u proces mitomorfizma (uokviravanje historije u već postojeći mit) kojim im se pridaju u usmenoknjiževnim epskim pjesmama atributi Zmaja/Ognja: (stari) Janko kao figuracija staroga Ognja i (mladi) Sekula kao figuracija mladoga, noćnog Ognja. Sekulina zoometamorfoza u zmaja šestokril(n)a/ljutu zmiju krilaticu (antropomorfni zmaj/ zmajeviti junak) u agonu s Muratom II. (soko sivi) očituje smrt mladoga Ognja od strijele (staroga Ognja) Janka Sibinjanina. Ostajući u jednostranom mitologizmu, Nodilo će Sekulinu smrt protumačiti "hermeneutičkim" mitemom "Oganj od sebe se ragja i sam sobom umire". I dok će Nodilo na primjeru obilježja vučja šapa Zmaja Ognjenog Vuka (Vuk Grgurović) označiti njegovo niktomorfno djelovanje (vjerovanje u snagu mladoga noćnog zmaja) - jer djelovanje Zmaja Ognjenoga Vuka odvija se u kronotopu noći, Roman Jakobson na primjeru epskih pjesama o Zmaju Ognjenom Vuku iščitava preradu drevnog slavenskog mita o princu- vukodlaku s atributom zoomorfizma onaj koji ima vukodlačku prirodu. Nodilovo iščitavanje zmajeva cikličkog simbolizma u agrolunarnim promjenama (rodljivi zmaj: zmaj kao zemljoradnički zaštitnik) eufemizira animalnost i morfologiju saurohtonog palmipeda, a opravdava je binarnom opozicijom: zmaj (zmija)/Agni - aždaja/ Ahi.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Etnologija i antropologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
01890103
Ustanove:
Institut za etnologiju i folkloristiku, Zagreb
Profili:
Suzana Marjanic
(autor)