Pregled bibliografske jedinice broj: 602878
Karakteristike roditeljskih uloga iz perspektive budućih odgajateljica
Karakteristike roditeljskih uloga iz perspektive budućih odgajateljica // Psihološki aspekti suvremene obitelji braka i partnerstva : knjiga sažetaka / Brajša Žganec, Andreja ; Lopižić, Josip ; Penezić, Zvjezdan (ur.).
Zagreb: Hrvatsko psihološko društvo (HPD), 2012. str. 243-243 (predavanje, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 602878 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Karakteristike roditeljskih uloga iz perspektive budućih odgajateljica
(Characteristics of parental roles from the prospective preschool teachers' perspective)
Autori
Pavin Ivanec, Tea ; Miljević-Riđički, Renata ; Jugović, Ivana
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
Psihološki aspekti suvremene obitelji braka i partnerstva : knjiga sažetaka
/ Brajša Žganec, Andreja ; Lopižić, Josip ; Penezić, Zvjezdan - Zagreb : Hrvatsko psihološko društvo (HPD), 2012, 243-243
ISBN
978-953-55079-1-8
Skup
20. Godišnja konferencija hrvatskih psihologa
Mjesto i datum
Dubrovnik, Hrvatska, 07.11.2012. - 10.11.2012
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
uloga majke; uloga oca; suradničko roditeljstvo; rodne uloge; buduće odgajateljice
(mother's role; father's role; cooperative parenting; gender roles; prospective preschool teachers)
Sažetak
Istraživanja pokazuju kako je podjednaka uključenosti oba roditelja u odgoj djeteta iznimno važna jer ima pozitivne učinke na sve aspekte djetetova razvoja, a novije teorije ističu i važnost dvojne privrženosti. Implicitne teorije odraslih o roditeljskim ulogama te općenito o ulogama oca i majke u obitelji oblikuju dječju sliku o ponašanjima karakterističnima za jednog odnosno drugog roditelja. Pri tom se, osim ideje o tome «što radi mama, a što tata», od najranijih dana razvija i poimanje rodnih uloga općenito. Ono je rezultat različitih okolinskih utjecaja, od kojih je obitelj svakako najvažniji. No značajan kontekst u djetinjstvu može biti i dječji vrtić odnosno odagajatelji/ce. Naime, opravdano je pretpostaviti kako način na koji odgajatelj/ice poimaju uloge majke i oca u dječjem razvoju (i u obitelji općenito) može utjecati na oblikovanje dječje percepcije tih uloga (što je u širem kontekstu povezano i s razvojem stereotipa o rodnim ulogama). Stoga je cilj ovog (preliminarnog) istraživanja bio provjeriti kako buduće odgajateljice percipiraju ulogu oca i majke u razvoju djeteta te smatraju li ih općenito ravnopravnim partnerima u obitelji. U istraživanju je sudjelovalo 96 studentica prve godine odgojiteljskog studija koje su odgovorile smatraju li uloge majke i oca jednako važnima te su opisale što je, po njihovom mišljenju, glavna uloga majke, a što oca. Sudionice su također trebale izraziti svoj stupanj slaganja s tvrdnjama na Upitniku stavova o jednakosti rodnih uloga kako bi se ispitalo imaju li tradicionalne ili egalitarne stavove o partnerskim ulogama u obitelji. Rezultati su pokazali kako većina sudionica smatra uloge majke i oca jednako bitnima. Nadalje, tematska analiza opisa tih uloga pokazala je kako se oni mogu svrstati u nekoliko kategorija. Kada je riječ o najvažnijim karakteristikama majčine i očeve uloge, sudionice u oba slučaja najčešće navode emocionalnu toplinu i bliskost. Sjedeće dvije najčešće karakteristike majčine uloge su njega djeteta te osiguravanje raznolikih poticaja za razvoj, dok je u slučaju očeva osiguravanje raznolikih poticaja za razvoj na drugom mjestu, a na trećem je «priprema za život». U opisima očevih uloga istaknule su se i dvije specifičnosti: podrška majci te ekonomska skrb o obitelji. Kada je riječ o partnerskim ulogama oca i majke u obitelji općenito, sudionice smatraju kako bi one trebale biti ravnopravne. Dobiveni rezultati ukazuju kako buduće odgajateljice prepoznaju važnost suradničkog roditeljstva te partnerske ravnopravnosti u obitelji što je ohrabrujući podatak iz perspektive mogućih utjecaja na razvoj dječje percepcije majčine i očeve uloge, ali i rodnih uloga općenito.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija, Pedagogija
POVEZANOST RADA
Projekti:
227-2271694-1693 - Metode i modeli u odgoju i obrazovanju djece predškolske dobi u dječjim vrtićima (Miljević-Riđički, Renata, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Učiteljski fakultet, Zagreb