Pregled bibliografske jedinice broj: 602753
Utjecaj prozodijskih obilježja na jezičnu obradu djece s posebnim jezičnim teškoćama
Utjecaj prozodijskih obilježja na jezičnu obradu djece s posebnim jezičnim teškoćama, 2012., diplomski rad, diplomski, Edukacijsko–rehabilitacijski fakultet, Zagreb
CROSBI ID: 602753 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Utjecaj prozodijskih obilježja na jezičnu obradu djece s posebnim jezičnim teškoćama
(The influence of prosodic features on language processing in children with specific language impairment)
Autori
Milčić, Iva
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad, diplomski
Fakultet
Edukacijsko–rehabilitacijski fakultet
Mjesto
Zagreb
Datum
22.10
Godina
2012
Stranica
47
Mentor
Kuvač Kraljević, Jelena
Neposredni voditelj
Palmović, Marijan
Ključne riječi
posebne jezične teškoće; uzrok; Površinska hipoteza; prozodija; prozodijska obilježja
(specific language impairments; cause; Surface hypothesis; prosody; prosodic features)
Sažetak
Unatoč brojnim istraživanjima posebnih jezičnih teškoća (nadalje PJT), sam uzrok ovoga razvojnog poremećaja još uvijek je nepoznat. Cilj ovoga rada bio je istražiti utječu li prozodijska obilježja leksičkog naglasaka hrvatskoga jezika na jezičnu obradu djece s posebnim jezičnim teškoćama kako je to pretpostavljeno Površinskom hipotezom L.B. Leonarda iz 1989. godine. Upitali smo se razlikuju li se vrijeme reakcije i točnost odgovora na zadacima razlikovanja jednine i množine glagola između skupina djece s PJT-om i urednog jezičnog razvoja (nadalje UJR) ovisno o prozodijskim obilježjima - mjestu, trajanju i tonu naglaska. Za potrebe samoga ispitivanja osmišljena je lista glagola u prezentu jednine i množine, uklopljenih u sintagme te su snimljene fotografije radnji. Za provedbu eksperimenta korišten je računalni program E-prime 2.0 kojim su zabilježene zavisne varijable ovoga eksperimenta: točnost i brzina reakcije. Uzorak ispitanika sačinjavalo je dvadesetero djece s PJT-om te dvadesetero njihovih vršnjaka UJR. Rezultati su pokazali da djeca s PJT-om ostvaruju statistički značajno lošije rezultate na zadacima prepoznavanja jednine i množine prezenta glagola, te pri izvršavanju ovih zadataka imaju statistički značajno dulje vrijeme reakcije od njihovih parova UJR. S druge strane, niti jedna od pothipoteza koje su nosioci varijabli prozodijskih obilježja u ovome se radu nije potvrdila. Međutim, imajući u vidu ograničenja ovakvih manjih pilot istraživanja, ogradili smo se od donošenja većih zaključka o valjanosti Površinske hipoteze u hrvatskome jeziku.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija
POVEZANOST RADA
Projekti:
013-0131484-1488 - Više kortikalne funkcije i jezik: razvojni i stečeni poremećaji (Kovačević, Melita, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb