Pregled bibliografske jedinice broj: 602478
Kompetencije učenika u nastaviprirode i biologije
Kompetencije učenika u nastaviprirode i biologije // 11. Hrvatski biološki kongres : zbornik sažetaka / Jelaska, Sven D ; Klobučar, Goran IV ; Šerić Jelaska, Lucija ; Leljak Levanić, Dunja ; Lukša, Žaklin (ur.).
Zagreb: Hrvatsko biološko društvo, 2012. str. 42-43 (predavanje, domaća recenzija, sažetak, ostalo)
CROSBI ID: 602478 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Kompetencije učenika u nastaviprirode i biologije
(Students' competence in school subjects science and biology)
Autori
Garašić, Diana
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, ostalo
Izvornik
11. Hrvatski biološki kongres : zbornik sažetaka
/ Jelaska, Sven D ; Klobučar, Goran IV ; Šerić Jelaska, Lucija ; Leljak Levanić, Dunja ; Lukša, Žaklin - Zagreb : Hrvatsko biološko društvo, 2012, 42-43
Skup
11. Hrvatski biološki kongres
Mjesto i datum
Šibenik, Hrvatska, 16.09.2012. - 21.09.2012
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
koncepti; kompetencije učenika; usvojenost znanja; miskoncepcije; interesi; stavovi
(concepts; students’ competences; attainment of biological knowledge; interests; attitudes)
Sažetak
Ispitivanje učeničkog znanja iz prirode i biologije provedeno je s ciljem provjere usvojenosti ključnih bioloških koncepata i uz njih vezanih miskoncepcija ; uvida u interese, stavove i iskustvo učenika vezano uz nastavu bioloških sadržaja u školi te definiranje konceptualnog okvira biologije. Istraživanjem je obuhvaćen 8891 učenik od četvrtog razreda osnovne škole do četvrtog razreda gimnazije. Za istraživanje znanja korištena je baza pitanja KUPIB koju su sastavili nastavnici biologije, međunarodni testovi uz dozvolu autora (CINS, GCI, GLAI), te rezultati učenika sa županijskih natjecanja biologije. Ispitivana je i retencija znanja za gradivo svakog razreda, na učenicima dva starija razreda. Prilagođenim ROSE upitnikom ispitani su učenički interesi, stavovi i iskustvo. Rezultati ukazuju na vrlo skromnu ukupnu riješenost zadataka u svim ispitivanim razredima. Zastupljenost pojedinih bioloških koncepata u nastavnim programima je neuravnotežena, što je posljedica izrazito sadržajne definiranosti postojećih nastavnih programa prirode i biologije, a ta se neuravnoteženost očituje i razlikama u usvojenosti makrokoncepata. Kognitivna razina znanja učenika nije zadovoljavajuća, a svaka viša kognitivna razina ima sve lošiju riješenost. Identificiran je velik broj miskoncepcija koje su podijeljene u nekoliko skupina s obzirom na uzroke njihovog nastanka, a za neke je dokazana postojanost. Retencija je slaba za gradivo reproduktivne razine te za složenije koncepte koji nisu bili dostatno utemeljeni, što upućuje na nedovoljnu programsku primjerenost učeničkim razvojnim mogućnostima. Veliki problem ispitivanja znanja u biologiji je opsežno nazivlje preko kojeg se provjeravaju i više razine znanja. Interes učenika je visok za biologiju čovjeka te za dosege i izazove suvremene znanosti, a ne zanimaju ih biljke, poljoprivreda i održivi razvoj. Interes za većinu tema opada s godinama, a razlike po spolu su zamjetne. Stavovi učenika glede okoliša i znanosti su uglavnom afirmativni, ali ne toliko da bi sami željeli postati znanstvenikom u biološkom području, niti se baviti zaštitom okoliša. Za učenike koji bi ipak željeli biti znanstvenici, karakterističan je afinitet za predmet i učestaliji neposredni kontakti s prirodom. Rezultati pokazuju potrebu promjene paradigme poučavanja u smjeru konceptualnog učenja biologije, uz primjenu aktivnih oblika nastave pa bi rezultati ovog istraživanja trebali poslužiti za izradu suvremenoga kurikuluma prirode i biologije sa svrhom uspješnijeg poučavanja i smanjenja broja učeničkih miskoncepcija.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Biologija, Pedagogija