Pregled bibliografske jedinice broj: 60223
U dvojništvu: glumac i kinički lažac
U dvojništvu: glumac i kinički lažac // Frakcija (magazin za izvedbene umjetnosti), - (1999), 10-11; 6-15 (podatak o recenziji nije dostupan, prethodno priopćenje, stručni)
CROSBI ID: 60223 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
U dvojništvu: glumac i kinički lažac
(In the Backyard: Actor and Kynic Liar)
Autori
Marjanić, Suzana
Izvornik
Frakcija (magazin za izvedbene umjetnosti) (1331-0100)
(1999), 10-11;
6-15
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, prethodno priopćenje, stručni
Ključne riječi
Vilim Matula; Münchhausen; glumac i kinički lažac
(Vilim Matula; Münchhausen; actor and kynic liar)
Sažetak
Tekst propituje kazališnu predstavu "Münchhausen" tragom revije Sloterdijkovih raskrinkavanja ciničkoga uma kao vladajuće prosvijećene krive svijesti a kojom se otvara tabor ciničke i kiničke laži. Kazališni Münchhausen pobornik je kiničke laži a time i kiničke isitine jer istina je ipak i usprkos svemu dosadna. Razotkriva da u geopolitici i njenoj opsjednutosti geostrategijskim točkama (madeži stare Geje) ne postoji jedna Istina, već više Istina (pironizam) koje se gube u samopotvrdi kolektivnih subjektivnosti. Izvedba jednoga glumca odvija se u prostornom planu mašte. Nadlažac i nadpripovjedač (Vilim) Münchhausen inducira najnevjerojanije iskrenje mašte: montaža glumačke atrakcije magnetizira eksploziju montaže gledaočeve mašte. Glumac nad glumcima (hypokrites - lažljivac) Vilim Münchhausen ostvaruje svoju glumačku atrakciju likom lažova nad lažovima a koji sebe nastoji povijesno projicirati kao junaka nad junacima. I glumca i Münchhausena kao da je Bog stvorio da laau! Nakon suočavanja poezije i ludila u okviru platonovske teze o inspiriranom ludilu, Münchhausen ostvaruje suočavanje Umjetnosti i Laži. Glumac i lažac osvjetljuju Istinu narodne izreke o laži i paralaži: Münchhausen kao nadlažac kreativne dramatike svojim lagarijima, koje su pričane u okolnostima svakodnevice (dakle/ stoga/ zato i običnoga i vjerojatno stoga i dosadnoga), ulazi u sferu Umjetnosti (Lagarija). Vlastitim lagarijama sigurno je povjerovao. Glumac je paralaža Umjetnosti (Lagarija) koju istinito glumi (proživljava) na daskama koje (mu) život znače. Minhauzenovski glumac je dvostruka paralaža: istinitoj glumi Umjetnosti (Lagarija) pridodan je i glumački zadatak multipliciranja izvođačkih razina na entu glumstvenu potenciju. Kao cabotin glumstvene laži minhauzenovski glumac doista može igrati samoga sebe. Istina šokira, a laž uveseljava - a sama maska Laži omogućuje izgovaranje Kiničke Istine o Cinizmu koji je oko nas.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Etnologija i antropologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
01890103
Ustanove:
Institut za etnologiju i folkloristiku, Zagreb
Profili:
Suzana Marjanic
(autor)