Pregled bibliografske jedinice broj: 601412
Ranokršćansko školstvo za odrasle
Ranokršćansko školstvo za odrasle // Napredak (Zagreb), 153 (2012), 3-4; 511-528 (podatak o recenziji nije dostupan, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 601412 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Ranokršćansko školstvo za odrasle
(Early Christian schools for adults)
Autori
Pranjić, Marko
Izvornik
Napredak (Zagreb) (1330-0059) 153
(2012), 3-4;
511-528
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
rano kršćanstvo; škola; Origen; Aleksandrijska škola; alegorijski postupak.
(Early Christianity; school; Origen; Alexandrian school; allegoric procedure.)
Sažetak
Rano kršćanstvo nije bilo indiferentno prema kvaliteti svoga članstva. Ono pokušava iznaći novi model kvalificiranja vlastitih snaga ne toliko vezano za zasebne školske strukture koliko za životno svjedočanstvo onih koji su prihvatili kršćanstvo kao vlastiti pogled na svijet. Okružena helenističkom odnosno rimskom kulturom i na neki način njome izazivana, prva kršćanska zajednica nije mogla ostati indiferentna na te poticaje, niti ih je smjela obezvrijediti. Doduše i dalje se pohađaju grčke škole, i dalje se vrednuje grčka kultura, i dalje se iščitavaju grčki i rimski klasici, ali sada s određenom svrhom: da omoguće što dublje poniranje i shvaćanje kršćanske novine. To su počeci onoga što ćemo kasnije nazvati crkvenim školama za odrasle osobe. Prva takva je nastala u Aleksandriji pa je prozvana Aleksandrijskom školom na kojoj su poučavali Klement Aleksandrijski i Origen. Ovaj posljednji je i začetnik nove nastavne metode koja je počivala na filološkoj ocjeni biblijskog teksta, a svrha joj je bila da se iznađe ispravno, kritičko iščitavanje biblijske poruke. Sastojala se od dviju razina. Prva, literarna, ograničavala se na područje osjetilne stvarnosti, a zadatak joj je bio da egzeget uvede u više, duhovno tumačenje, koje odgovara razini razumljive stvarnosti. Druga je alegorijski postupak koji je iz biblijskih tekstova izvlačio životnu poruku koja nije bila vidljiva na prvi pogled i pri pukom čitanju teksta nego tek iz njegove ciljane interpretacije.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija, Povijest
POVEZANOST RADA
Projekti:
226-2261681-0827 - Interkulturalna ishodišta pedagoške misli i odgojnog djelovanja u Hrvata (Pranjić, Marko, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Fakultet hrvatskih studija, Zagreb
Profili:
Marko Pranjić
(autor)